Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
2266476
Sist endret:
6. mai 2024, 15:20
Resultat
Poster
2024
Sammenfiltring mellom skolebarn og ull fra norsk spelsau
Samira Jamouchi
Sonja Nygaard-Joki
og
Linda Anneth Hallman
Presentasjon
Presentasjon
Navn på arrangementet: KUPP-konferansen 'På vei'
Sted: Halden
Dato fra:
6. mai 2024
Dato til:
6. mai 2024
Arrangør:
Arrangørnavn: Høgskolen i Østfold
Om resultatet
Om resultatet
Poster
Publiseringsår: 2024
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Sammenfiltring mellom skolebarn og ull fra norsk spelsau
Sammendrag
Norge produserer ca. fire millioner kilo med ull hvert år. Omtrent 75 prosent av all den ullen som produseres i Norge, ikke brukes i norsk industri. (en del sauebønder får så dårlig betalt for ullen at de heller brenner, kaster eller graver den ned i stedet for å levere den? Særlig gjelder det de sauebøndene som har de tradisjonelle norske sauerasene gammelnorsk sau, grå trøndersau og gammelnorsk spælsau med naturlig farget ull. Kilde: forskesonen.no) Det er nettopp denne ulne kunstneren og førstelektor i kunst og handverk Samira Jamouchi tok med seg til Gimle skolen da hun møtt elevene på Gimle skole ble invitert til kroppslig og sanselig erfaring med ulltoving. Ull er et naturmateriale som er nedbrytbar, den blir til jord. Den inneholder ingen plastmateriale og forurenser ikke naturen, som vi er en del av og lever i. Ull er et material med mange interessante egenskaper som barna kan lære og bli kjent med gjennom direkte erfaring på den. Det er en utmerket måte å koble (skole)barn med naturen. Ved å ta med naturen inn i skolen. Når høgskolelektor Sonja Nygaard-Joki og rektor Linda Anneth Hallman samtaler med elevene 5 uker senere får vi vite at møte med rå ull var overaskende opplevelse.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Samira Jamouchi
Forfatter
ved Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag ved Høgskolen i Østfold
Sonja Nygaard-Joki
Forfatter
ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring ved Høgskolen i Østfold
Linda Anneth Hallman
Forfatter
1
-
3
av
3