Cristin-resultat-ID: 2274135
Sist endret: 17. juni 2024, 10:41
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2024

New Teacher Students Learning through Continuos Assessment and Peer Review

Bidragsytere:
  • Jessica Vogt og
  • Ingvild Bjørkeng Haugen

Presentasjon

Navn på arrangementet: ATEE Spring Conference 2024
Sted: Bergamo
Dato fra: 29. mai 2024
Dato til: 1. juni 2024

Arrangør:

Arrangørnavn: ATEE

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

New Teacher Students Learning through Continuos Assessment and Peer Review

Sammendrag

New Teacher Students Learning through Continuous Assessment and Peer Review Introduction Teacher education in Norway is a 5-year master's degree. New teacher students are required to learn to be students in an academic setting, learn about pedagogy, didactics, and subject contents, as well as acquire professional competencies through theory and in-school practice. The divide between theory and practice has been an area of concern for both qualified teachers, teacher students (Høgheim & Jenssen, 2022) and teacher educators (Kvernbekk, 2019). In the subject of pedagogy, we have worked to develop and improve our teaching, through continuous assessment combined with peer review (Dysthe, 2001) as low-stake activities (Bjælde et al., 2017) to provide academic and professional tools to students. Students work with five assignments throughout the semester, delivering a portfolio as their final exam. Our goal is to offer an active student role as well as attention to the learning process and skills like writing, presenting and problem-solving (Bjælde et al., 2017). Throughout this work, students also use core professional competencies such as giving feedback, supervising, and cooperating with fellow students to learn about teaching and learning. Our research question is: How do first-year teacher students experience building professional and academic skills through continuous assessment combined with peer review? To qualitatively answer this question, we have used a survey and two in-depth focus group interviews with students, through thematic analysis (Clarke & Braun, 2017). Preliminary findings: Students report continuous assessment combined with peer review as both useful and instructive, with a steep learning curve. The method “forces” them to work evenly with theory during their semester, delivering their texts for peer review. Reading other students’ texts is reported as meaningful for the understanding of their writing, and consequently; develop their texts. Students express high insecurity connected both to letting students read their unfinished work and their ability to give useful feedback to others. Keywords: Teacher-students, learning process, academic skills References Bjælde, O. E., Jørgensen, T. H., & Lindberg, A. B. (2017). Continuous assessment in higher education in Denmark. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(23), 1-19. Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297-298. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262613 Dysthe, O. (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag. Høgheim, S., & Jenssen, E. S. (2022). Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den. Uniped, 45(1), 5-15. https://doi.org/10.18261/uniped.45.1.2 Kvernbekk, T. (2019). Practitioner tales: possible roles for research evidence in practice. Educational Research and Evaluation, 25(1-2), 25-42.

Tittel

Nye lærerstudenters læring gjennom kontinuerlig vurdering og fagfellevurdering

Sammendrag

Introduksjon Lærerutdanningen i Norge er en femårig mastergrad. Nye lærerstudenter må lære å være studenter i en akademisk setting, lære om pedagogikk, didaktikk og faginnhold, samt tilegne seg profesjonelle ferdigheter gjennom teori og praksis i skolen. Skillet mellom teori og praksis har vært et bekymringsområde for både kvalifiserte lærere, lærerstudenter (Høgheim & Jenssen, 2022) og lærerutdannere (Kvernbekk, 2019). I pedagogikkfaget har vi arbeidet med å utvikle og forbedre vår undervisning gjennom kontinuerlig vurdering kombinert med fagfellevurdering (Dysthe, 2001) som lavterskelaktiviteter (Bjælde et al., 2017) for å gi akademiske og profesjonelle verktøy til studentene. Studentene arbeider med fem oppgaver gjennom semesteret, og leverer en portefølje som sin avsluttende eksamen. Vårt mål er å tilby en aktiv studentrolle samt oppmerksomhet på læringsprosessen og ferdigheter som skriving, presentasjon og problemløsning (Bjælde et al., 2017). Gjennom dette arbeidet bruker studentene også kjernekompetanser som å gi tilbakemeldinger, veilede og samarbeide med medstudenter for å lære om undervisning og læring. Vårt forskningsspørsmål er: Hvordan opplever første års lærerstudenter å bygge profesjonelle og akademiske ferdigheter gjennom kontinuerlig vurdering kombinert med fagfellevurdering? For å svare kvalitativt på dette spørsmålet har vi brukt en undersøkelse og to dybdeintervjuer i fokusgrupper med studenter, gjennom tematisk analyse (Clarke & Braun, 2017). Foreløpige funn: Studentene rapporterer kontinuerlig vurdering kombinert med fagfellevurdering som både nyttig og lærerikt, med en bratt læringskurve. Metoden "tvinger" dem til å arbeide jevnt med teori gjennom semesteret, og levere tekstene sine for fagfellevurdering. Å lese andre studenters tekster rapporteres som meningsfylt for forståelsen av egen skriving, og dermed utvikle sine egne tekster. Studentene uttrykker høy usikkerhet knyttet både til å la andre studenter lese deres uferdige arbeid og deres evne til å gi nyttige tilbakemeldinger til andre. Nøkkelord: Lærerstudenter, læringsprosess, akademiske ferdigheter

Bidragsytere

Jessica Vogt

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Ingvild Bjørkeng Haugen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2