Sammendrag
Vernepleieren er sammen med andre miljøterapeuter en ny yrkesgruppe i skolen. Til forskjell fra læreren og helsesykepleieren er ikke miljøterapeuter lovpålagt i skolen, så hvorfor ansette dem? Med et historisk-sosiologisk profesjonsteoretisk perspektiv undersøker vi i dette kapittelet begrunnelser for å ansette vernepleiere i skolen, slik de kommer fram gjennom beretninger fortalt i kvalitative intervjuer med fire skoleledere i grunnskolen som har ansatt vernepleier. Skolelederne forteller om nye kompetansebehov som har oppstått som følge av mer komplekse utfordringer i og med elevgrupper, som ikke kan dekkes av læreren og helsesykepleieren. Videre forteller de om betydningen av tiltakskjeden for spesialundervisning som styrende for beslutningen om å ansette vernepleier knyttet til elever som omtales som «enkeltelev». I kapittelet diskuterer vi hvordan skoleledernes beretninger kan forstås som en del av den kontinuerlige forhandlingen om hvilke arbeidsoppgaver som faller innenfor vernepleierens jurisdiksjon, og hvilke grunnleggende behov i befolkningen de skal utdannes til å kunne møte.
Vis fullstendig beskrivelse