Cristin-resultat-ID: 2282034
Sist endret: 11. juli 2024, 22:22
NVI-rapporteringsår: 2024
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2024

Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.

Bidragsytere:
  • Hans Petteri Hansen og
  • Kirsten Sivesind

Bok

Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger
ISBN:
  • 978-82-02-84839-2

Utgiver

Cappelen Damm Akademisk
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2024
ISBN:
  • 978-82-02-84839-2

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.

Sammendrag

I dette kapittelet, som delvis baserer seg på våre tidligere forskningsartikler, undersøker vi hvordan oversettelser av utdanningspolitikk foregår i midlertidige nettverksorganisasjoner. Vi anvender et sosiologisk, systemteoretisk perspektiv og starter med generell introduksjon til Niklas Luhmanns systemteori. Vekten legges på organisasjoner som en form for sosiale systemer som gjennom kommunikasjon prosesserer ulike systemiske forventninger. Deretter retter vi fokus på organisasjonssamarbeid og midlertidige nettverksorganisasjonenes rolle i utarbeidelse og gjennomføring av politiske programmer i nordisk kontekst. Ved å introdusere to diskursanalytiske strategier, koblingsanalyse og semantisk analyse, og to empiriske case, diskuterer vår artikkel muligheter og grenser for oversettelser mellom politiske ideer, vitenskapelig kunnskap og pedagogisk praksis.

Tittel

Translations of educational policies in temporary network organizations – A systems theoretical perspective.

Sammendrag

In this chapter, which is partly based on our previous research articles, we examine how translations of education policy take place in temporary network organizations. We apply a sociological, systems theory perspective and start with a general introduction to Niklas Luhmann's systems theory. The emphasis is placed on organizations as a form of social systems, which, through communication, process various systemic expectations. We then focus on organizational cooperation and the role of temporary network organizations in the preparation and implementation of political programs in Nordic context. By introducing two discourse analytical strategies, an analysis of couplings and semantic analysis, and by presenting two empirical cases, our article discusses the possibilities and limits of translations between political ideas, scientific knowledge and educational practice.

Bidragsytere

Hans Petteri Hansen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kirsten Sivesind

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger.

Sivesind, Kirsten. 2024, Cappelen Damm Akademisk. UIOVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1