Cristin-resultat-ID: 246966
Sist endret: 8. januar 2010, 10:00
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2009

A FRAMEWORK FOR UNDERSTANDING AND EVALUATING THE EXPERIENCE OF VOCAL SOUNDS IN ELECTROACOUSTIC MUSIC

Bidragsytere:
  • Andreas Bergsland

Presentasjon

Navn på arrangementet: Ear in Music
Sted: Oslo
Dato fra: 11. mai 2009
Dato til: 12. mai 2009

Arrangør:

Arrangørnavn: Norges Musikkhøgskole

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2009

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

A FRAMEWORK FOR UNDERSTANDING AND EVALUATING THE EXPERIENCE OF VOCAL SOUNDS IN ELECTROACOUSTIC MUSIC

Sammendrag

This paper presents the maximal-minimal model, one part of a larger framework for understanding and evaluating the experience of voices in electroacoustic music. This model presented maximal and minimal voice as loosely defined poles constituting end points on a continuum on which experienced voices could be localized. Here, the maximal voice, which paralleled the informative and clearly articulated speaking voice dominant in the radio medium, was described as the converging fulfillment of seven premises. These premises were seen as partly interconnected conditions related to particular aspects or features of the experience of voice. At the other end of the continuum, minimal voice was defined as a boundary zone between voice and non-voice, a zone which was related to the negative fulfilment of the seven premises.

Tittel

Et rammeverk for forståelse og evaluering av opplevelsen av stemmer i elektroakusstisk musikk

Sammendrag

Denne presentasjonen legger fram maksimal-minimal modellen som én del av et større rammeverk for forståelse og evaluering av opplevelsen av stemmer i elektroakustisk musikk. Denne modellen presenterer maksimal og minimal stemme som løst definerte poler som kunstituerer endepunktene på et kontinuum der opplevelser av stemmer kan lokaliseres. Den maksimale stemmen ses her som en informativ og klart artikulert talestemme, slik den kan stå frem i radiomediet dominant in the radio medium. Den maksimale stemmen beskrives videre som konvergerende oppfyllelser av syv premisser. Disse premissene ses som delvis sammenknyttede betingelser relatert til spesifikke aspekt eller trekk ved stemmen slik den oppleves. I den andre enden av kontinuumet er den minimale stemmen definert som en gråsone i grensen mellom stemme og ikke stemme, en sone som relateres til den negative oppfyllelsen av de nevnte syv premissene.

Bidragsytere

Andreas Bergsland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for musikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1