Cristin-resultat-ID: 300220
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:13
Resultat
Doktorgradsavhandling
2000

Livet i barnehagen. En etnografisk studie av sosialiseringsprosessen

Bidragsytere:
  • Randi Dyblie Nilsen

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU. Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse

Om resultatet

Doktorgradsavhandling
Publiseringsår: 2000
Antall sider: 490
ISBN: 82-471-5003-4

Importkilder

Bibsys-ID: r00018774

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Livet i barnehagen. En etnografisk studie av sosialiseringsprosessen

Sammendrag

Prosjektets overbyggende og tverrfaglige forskningsperspektiv inkluderer et aktør-, kultur- og makt-/konfliktperspektiv. Sosialiseringsbegrepet diskuteres, og analysen av et fyldig empirisk materiale fra feltarbeid i to barnehager tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan vi forstå og beskrive sosialiseringsprosessen med utgangspunkt i dimensjonen tilpasning - motstand? En sentral hensikt med denne studien er å synliggjøre barns aktive deltagelse i sosialiseringsprosessen. Barnehagebarn er studiens hovedaktører, noe som imidlertid ikke utelukker at også de voksnes praksis belyses. Deltagende observasjon med og uten videokamera var feltarbeidets hovedstrategi, og det ble gjennomført intervjuer av personalet. Analysen av det empiriske materialet beveger seg mellom to "nivå": På den ene siden det som foregår i barn-barn interaksjonen, på den andre siden barnehagen slik den forvaltes av de voksne. Det analytiske hovedfokus rettes imidlertid mot møtet mellom barn-barn og barnehagen. Analysen fokuserer følgende substansielle tema: Det sosiale og det fysiske rom, materielle gjenstander og symbolske fiksjonsfigurer. I løpet av det analytiske arbeidet ble også betydningen av kjønn klarlagt. Konfliktperspektivet er førende for valg av analytiske nedslagsfelt, og motstand gies analytisk prioritet for slik å understreke barn som aktive aktører i sosialiseringsprosessen. Via konkrete situasjoner fra barnehagens hverdagsliv belyses en rekke motstandshandlinger som varierer mellom å være åpne, skjulte, direkte og indirekte former for motstand. Studien konkluderer med at voksnes kontroll muliggjør motstandserfaringer, og at motstand både er opposisjon og myndiggjøring av barn. Gjennom motstandshandlinger rydder barn vegen for en utvidet selvforvaltning i sitt hverdagsliv. Slik kan de tidvis overskride voksnes kontroll og institusjonens ordninger.

Sammendrag

This ethnographic study seeks insight into some of the complexities of the socialisation process, hereby understood as a dialectical process including both adaption and resistance. A central aim is to visualise children as active actors in this process in the context of the Norwegian day-care centre. At the same time, it is also acknowledged that children, as a social category, are interwoven in a network of power relations and structures where adults take part in an everyday process of cultural domination.Through an interdisciplinary approach combining an actor (child) perspective, a cultural perspective and a conflict-/power perspective, the socialisation concept and relevant perspectives are discussed.Six months of fieldwork was carried out in two day-care centres.Participant observation was the main methodological strategy, but open interviews with the staff were also comleted. On the one hand,the children's interest, priorities and cultural practices were focused. On the other hand, one was looking for demands and expectations communicated to the children through adult practices and structural features. Some substantial issues for the cultural analytical approach were selected: Social and physical space, material objects and symbolic fictional figures. Female adults, for the most part, transmit cultural and educational practices in Norwegian day-care centres. This was taken into account as gender became clearly important through the analytical work. In order to describe and understand socialisation as a process of adaption and resistance the main focus was on the meeting points between the two "levels": The children (child - child interaction) and the everyday life in the day-care centre as it was managed by the staff. In accordance with the intention of visualising children's agency in the socialisation process, resistance is foregrounded in the analyses.

Bidragsytere

Randi Dyblie Nilsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1