Cristin-resultat-ID: 300580
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:13
Resultat
Doktorgradsavhandling
1998

Musikalsk funksjonalisme � En studie i Arnold Schönbergs og Paul Hindemiths musikktenkning

Bidragsytere:
  • Magnar Breivik

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU Trondheim � Norges teknisk-naturvitenskapelige universit et

Serie

Dr.art.avhandling

Om resultatet

Doktorgradsavhandling
Publiseringsår: 1998
Antall sider: 450
ISBN: 82-7861-123-8

Importkilder

Bibsys-ID: r99002587

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Musikalsk funksjonalisme � En studie i Arnold Schönbergs og Paul Hindemiths musikktenkning

Sammendrag

Avhandlingen tar utgangspunkt i funksjonalismebegrepet slik det har t att form i det 20. århundres arkitektur og design. Begrepet tar opp i seg en dyptgripende formidling mellom fenomenene materiale, form og funksjon. Dette forhold utmyntes i kravet om funksjonell materialbeha ndling, funksjonell formgiving og bevissthet om verkets funksjon. Avh andlingen viser at en også finner denne funksjonalistiske tredeling i nnenfor sentrale områder av århundrets musikktenkning. På denne bakgr unn framheves relevansen av begrepet musikalsk funksjonalisme, en bet egnelse som til nå har vært lite brukt i musikkvitenskapen. I avhandl ingen anvendes begrepet i et studium av komponistene Arnold Schönberg s og Paul Hindemiths tenkning. Funksjonalismebegrepet trenger dypere enn til de momenter som fanges av etablerte stilbetegnelser mv. Dette gjør at Schönberg og Hindemith også føres nærmere hverandre enn det som har vært vanlig til nå. Innenfor deres respektive materialtenknin g er det særlig fokuseringen på en rettmessig behandling av det musik alske materialets grunnleggende karakteristika, synet på dets rasjone lle sider, framhevingen av håndverks- og konstruksjonsaspektet mv. so m plasserer seg sentralt i det funksjonalistiske perspektiv. I formte nkningen kommer de funksjonalistiske trekk særlig fram i oppmerksomhe ten omkring den klart fattbare og lett identifiserbare musikalske for m. I forhold til bevisstheten om verkets funksjon, er det i det omfat tende fenomenet musikalsk aktivitet den funksjonalistiske innfallsvin kel ligger. Gjennom studiet av Schönberg og Hindemith etablerer avhan dlingen det musikalske funksjonalismebegrep som en nøkkel til forståe lse av sentrale musikkestetiske fenomener, og dermed også til en dype re innsikt i det 20. århundres musikkhistorie.

Sammendrag

The term Functionalism is most commonly associated with twentieth-cen tury architecture and design. Functionalist architecture has its foun dation in an urge for a general purification of stylistic expression, and in the search for a thorough truthfulness to material and form. The term illuminates vital elements of the art philosophies of the fi rst part of the 20th century: Firstly, the artistic material must be treated functionally, i.e. according to its specific nature. Second ly, the material has to be moulded into functional form � mathematica l-logical primary forms without ornaments and superficial embellishme nts. And finally, the work of art must have a true function for man a nd society. Thus the term reflects the concept of an overall function ality, which may be divided into three more or less independent level s. This functionality is in fact put forward as the aesthetic norm. O ne will find the same tendencies in 20. century music. This dissertat ion establishes Musical Functionalism as a musical equivalent to the term in a comprehensive study of the musical thought of Arnold Schoen berg and Paul Hindemith.

Bidragsytere

Magnar Breivik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for musikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1