Cristin-resultat-ID: 3199
Sist endret: 30. oktober 2017, 11:05
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2009

Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen

Bidragsytere:
  • Roy Asle Andreassen
  • Eirik J. Irgens og
  • Einar Melgren Skaalvik

Utgiver/serie

Utgiver

Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2009
Antall sider: 191
ISBN: 978-82-519-2319-4

Importkilder

Bibsys-ID: 082746044

Klassifisering

Emneord

Skoleledelse • Kompetanse • Skoleutvikling • Etikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen

Sammendrag

Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen Parallelltittel : Sammendrag (orig.språk) : Dagens skoleledere må kunne analysere, planlegge og vurdere skolens virksomhet i samarbeid med sine medarbeidere. I tillegg må skoleledere kunne utnytte ansattes ressurser og kompetanse til beste for elevenes vekst og utvikling. Antologien er skrevet av fagpersonalet i nettverket som arrangerer Master i skoleledelse ved NTNU. Boka er relevant for skoleledere, lærere som ønsker lederoppgaver i skolen og skoleansvarlige på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Dette er en bok om skoleledelse, skrevet av ulike forfattere som har det til felles at de både kjenner skolen som organisasjon og arbeider med utdanning av skoleledere. I 15 kapitler belyses ulike problemstillinger og utfordringer som ledere i skolen står midt oppe i, blant annet: ¿ Utfordringer ved å være leder i en lærende skole ¿ Skolens målstruktur, elevenes motivasjon, og betydningen av skolekultur og ledelse ¿ Skoleledelse i kunnskapssamfunnet ¿ IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle ¿ Nyutdannede lærere i lærende skoler ¿ Ledelse av skoler i utvikling ¿ Kompetanse for skoleledere ¿ Hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer skoleledere ¿ Skolelederes forvaltningsrettslige ansvar ¿ Nærhetsetikk for skoleledere ¿ Likheter mellom det å lede en klasse og det å lede en skole ¿ Skolelederes syn på lederframtid og skoleutvikling

Bidragsytere

Roy Asle Andreassen

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for planlegging, administrasjon og skuleretta samfunnsfag ved Høgskulen i Volda

Eirik J. Irgens

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Professionshøjskolen UC Syddanmark

Einar Skaalvik

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Einar Melgren Skaalvik
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 3 av 3

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Kompetanse for skoleledelse - et profesjonsperspektiv.

Ballo, Øystein. 2009, Tapir Akademisk Forlag. UITVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

IKT i skolen.

Halvorsen, Kjell Atle. 2009, Tapir Akademisk Forlag. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Nærhetsetikk for skoleledere.

Karlsen, Geir. 2009, Tapir Akademisk Forlag. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Nyutdannede lærere i lærende skoler.

Engvik, Gunnar; Andreassen, Roy Asle. 2009, Tapir Akademisk Forlag. HVO, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Introduksjon: Skoleledere under press.

Andreassen, Roy Asle; Irgens, Eirik J.; Skaalvik, Einar Melgren. 2009, Tapir Akademisk Forlag. HVO, NORD, NTNU, UCSYDVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 14 | Neste | Siste »