Sammendrag
Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen Parallelltittel : Sammendrag (orig.språk) : Dagens skoleledere må kunne analysere, planlegge og vurdere skolens virksomhet i samarbeid med sine medarbeidere. I tillegg må skoleledere kunne utnytte ansattes ressurser og kompetanse til beste for elevenes vekst og utvikling. Antologien er skrevet av fagpersonalet i nettverket som arrangerer Master i skoleledelse ved NTNU. Boka er relevant for skoleledere, lærere som ønsker lederoppgaver i skolen og skoleansvarlige på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Dette er en bok om skoleledelse, skrevet av ulike forfattere som har det til felles at de både kjenner skolen som organisasjon og arbeider med utdanning av skoleledere. I 15 kapitler belyses ulike problemstillinger og utfordringer som ledere i skolen står midt oppe i, blant annet: ¿ Utfordringer ved å være leder i en lærende skole ¿ Skolens målstruktur, elevenes motivasjon, og betydningen av skolekultur og ledelse ¿ Skoleledelse i kunnskapssamfunnet ¿ IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle ¿ Nyutdannede lærere i lærende skoler ¿ Ledelse av skoler i utvikling ¿ Kompetanse for skoleledere ¿ Hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer skoleledere ¿ Skolelederes forvaltningsrettslige ansvar ¿ Nærhetsetikk for skoleledere ¿ Likheter mellom det å lede en klasse og det å lede en skole ¿ Skolelederes syn på lederframtid og skoleutvikling
Vis fullstendig beskrivelse