Sammendrag
Fra skoleåret 2001/2002 gjennomførte 342 grunnskoler og 26 videregående skoler sentralt initierte forsøk med alternative arbeidstidsordninger. Rapporten er en evaluering av disse forsøkene skrevet på oppdrag fra Læringssenteret. Skolene i forsøk var hverken de som var kommet lengst i skoleutviklingen, eller de som hadde gjort minst, men 'midt-på-treet'-skoler. Skolene brukte forsøkene til å nå mål som mer kontakt med elevene og mer elevorientert undervsining og bedre samarebid mellom lærerne. Skolene som gikk over til en kollektiv organisering av undervisningen fikk lærere og elever som var meget begeistret for endringene. Der lærerne fremdeles hadde individuelt ansvar, opplevde de endringene som positive, men endel også merbelastende. Både lærere og elever var forsnøyd med mer elevorientert udnervsining. Alle parter (kommune, skoleledelse, lærere og elever) var meget positive til endringene som var oppnådd gjennom forsøkene.
Vis fullstendig beskrivelse