Cristin-resultat-ID: 327513
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:13
Resultat
Rapport
2002

Tid til en kollektiv og attraktiv skole

Bidragsytere:
  • Brita Bungum
  • Thomas Dahl
  • Berit Gullikstad
  • Thomas Hugaas Molden og
  • Bente Rasmussen

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF Teknologiledelse IFIM

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2002
Hefte: STF38 A02512

Importkilder

Bibsys-ID: r03000656

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Tid til en kollektiv og attraktiv skole

Sammendrag

Fra skoleåret 2001/2002 gjennomførte 342 grunnskoler og 26 videregående skoler sentralt initierte forsøk med alternative arbeidstidsordninger. Rapporten er en evaluering av disse forsøkene skrevet på oppdrag fra Læringssenteret. Skolene i forsøk var hverken de som var kommet lengst i skoleutviklingen, eller de som hadde gjort minst, men 'midt-på-treet'-skoler. Skolene brukte forsøkene til å nå mål som mer kontakt med elevene og mer elevorientert undervsining og bedre samarebid mellom lærerne. Skolene som gikk over til en kollektiv organisering av undervisningen fikk lærere og elever som var meget begeistret for endringene. Der lærerne fremdeles hadde individuelt ansvar, opplevde de endringene som positive, men endel også merbelastende. Både lærere og elever var forsnøyd med mer elevorientert udnervsining. Alle parter (kommune, skoleledelse, lærere og elever) var meget positive til endringene som var oppnådd gjennom forsøkene.

Bidragsytere

Brita Bungum

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Thomas Dahl

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Berit Gullikstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Thomas Hugaas Molden

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Bente Rasmussen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 5