Sammendrag
Er prosjektet Kvadraturen Skolesenter vellykket gjennomført? Etterevalueringen påviser at bygge-prosjektet, gjennomført som et samspillprosjekt, er meget vellykket. Dessverre er ikke totalprosjektet (inkludert totaløkonomi, omorganisering og pedagogiske endringer) helt vellykket. Dette er best illustrert ved utviklingen av den økonomiske rammen. Hovedproblemet synes å være at mange har trodd at samspillprosjektet/byggeprosjektet er lik totalprosjektet. Dermed falt en del forhold mellom alle stoler.
Har Kvadraturen Skolesenter blitt en vellykket skole? Ja, men ikke alle mål er nådd. Fleksibiliteten i forhold til endrede pedagogiske prinsipper er ikke helt som ønsket, og det er heller ikke skolemiljøet. Økonomisk er det, ut fra investeringskostnader og teoretiske FDV-kostnader, blitt et vellykket prosjekt.
I prosjektorganisasjonen har de spesielle forholdene i VAF og utskillelse av TET har påvirket byggherre-organiseringen av prosjektet. Insitament har vært drivende i prosessen og har bidratt til et svært lite antall endringer og stor vilje til samhandling. Alle parter har grunn til å være fornøyd med gjennomføringen. Brukerne har imidlertid grunn til å føle seg tilsidesatt i delingen av gevinsten.
Bør Vest-Agder fylkeskommune velge samspillmodell igjen? Klart ja. Samspillmodeller kan med fordel velges i skoleprosjekt av denne størrelse. Gjennomføringsmodell skal imidlertid alltid vurderes i hvert tilfelle i forhold til situasjonen og hva en ønsker å oppnå. Den overordnede organiseringen bør justeres slik at det blir en klar rolledeling mellom bestiller og utfører, uansett gjennomføringsmodell i fremtiden.
Vis fullstendig beskrivelse