Cristin-resultat-ID: 370236
Sist endret: 16. oktober 2007, 15:56
NVI-rapporteringsår: 2007
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2007

Læreren som forsker eller lærer

Bidragsytere:
  • May Britt Postholm

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2007
Volum: 91
Hefte: 3
Sider: 232 - 244

Importkilder

Norart-ID: 700410242

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Læreren som forsker eller lærer

Sammendrag

I artikkelen blir læreren omtalt som forsker, lærerforsker og undervisningsutvikler. Teksten tar opp hvordan lærere på en systematisk måte kan samle inn data i klasserommet, og videre nyttiggjøre seg denne informasjonen for å bedre læringsarbeidet i skolen. Det gis en beskrivelse av hvordan lærere kan innhente informasjon når de underviser alene, sammen med andre kolleger, og også når de studerer hverandres klasserom. I teksten presenteres språket, brukt både muntlig og skriftlig, som et redskap læreren kan bruke i utviklingsarbeid. I artikkelen blir det synliggjort hvordan språket konkret kan brukes i observasjoner, samtaler, loggskriving og spørreskjemaer. Avslutningsvis i teksten diskuteres det om lærere skal være lærere med endrings- og utviklingskompetanse heller enn forskerkompetanse.

Bidragsytere

May Britt Postholm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1