Sammendrag
Bakgrunn. Klinisk kommunikasjon som del av lege-pasient-forholdet er blitt viet økende oppmerksomhet i undervisningen av medisinstudenter ved norske universiteter. Undervisningsoppleggene, for en stor del basert på smågrupper, krever atskillige ressurser. Det er derfor behov for en grundig evaluering for å undersøke om resultatene står i forhold til investeringen. Materiale og metoder. En arbeidsgruppe med representanter fra de fire medisinske fakulteter har iverksatt et prosjekt for å kvalitetssikre undervisningen som gis i klinisk kommunikasjon. I artikkelen sammenliknes omfang, form og innhold av undervisningen ved de fire lærestedene. Resultater og fortolkning. Det er vesentlige forskjeller i hvilke av studiets faser undervisningen er plassert, omfang av lærerbasert undervisning, praksisutplassering samt utvikling av kompetanse blant lærere i klinisk kommunikasjon. I hvor stor grad disse variasjoner influerer på forskjeller i studentenes kommunikasjonsferdigheter ved avslutningen av studiet, vil videreføringen av prosjektet ta sikte på å besvare. Dette vil kunne gi et empirisk grunnlag for å iverksette forbedringer av undervisningen.
Vis fullstendig beskrivelse