Sammendrag
Det å være aktiv eller i aktivitet er uttrykk for liv i bevegelse. Det er tegn på engasjement, deltakelse og handlekraft. Det å være i aktivitet er synonymt med pågangsmot, nysgjerrighet, livskraft, livskvalitet og god helse – kort sagt med det gode liv. Å være aktiv er nært forbundet med skapende virksomhet, kunnskap og dyktighet; med liv som har retning, innhold og mening. Hva kroppen og dens bevegelsesmuligheter betyr for forming av den enkeltes identitet, deltakelse i sosiale fellesskap, læring og dannelse, helse og livskvalitet er spørsmål hver enkelt og hver ny generasjon står over for og må finne sine svar på. Lek, dans, idrett og friluftsliv kan tolkes som bevegelseskulturelle ytringer som nettopp forteller noe om menneskers bestrebelser på å ville leve intenst, utfordrende og eventyrlig, og samtidig inngå i meningsfulle sammenhenger. Utforsking av hva slike relasjoner betyr for forming av menneskers kropper, identiteter og livsmening i skole og hverdagsliv er denne antologiens omdreiningspunkt. En hovedintensjon er å lokke frem pedagogiske debatter som kan skape (nye) visjoner og revitalisere vår forståelse av kroppsøving som et obligatorisk allmenndannende fag i skolen og hvilke sammenhenger det mer allment kan være mellom menneskers kroppslige eksistens, bevegelsesutfoldelse og dannelse – for hva lek, dans, idrett og friluftsliv kan bety. I denne prologen ønsker vi å trekker opp noen linjer som markerer antologiens tema og tilnærmingsmåter i relasjon til hverandre, men også til sentrale pedagogiske perspektiv, kroppsøvingsdidaktiske og idrettspedagogiske samtidsdebatter og faglig-historiske utviklingslinjer.
Vis fullstendig beskrivelse