Cristin-resultat-ID: 41559
Sist endret: 21. januar 2015, 15:26
NVI-rapporteringsår: 2010
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010

Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping

Bidragsytere:
  • Hildegunn Otnes og
  • Harald M. Iversen

Bok

Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv
ISBN:
  • 978-82-519-2567-9

Utgiver

Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2010
Sider: 175 - 187
ISBN:
  • 978-82-519-2567-9

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Humaniora

Emneord

Sammensatte tekster • Multimodalitet • Digital kompetanse

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping

Sammendrag

Artikkelforfatterne diskuterer hvordan de i samarbeid med lærere på etterutdanningskurs og studenter har prøvd å oppfylle læreplanens (LK06) læringsmål for digital og multimodal tekstkompetanse. Dette er relativt nye kompetanseområder i norskfaget og fører til nye former for tekstarbeid og skriveopplæring. Forfatterne har blant annet latt lærerne/studentene utfolde seg i noe de har kalt multimodale lyrikkmontasjer. Her kombineres bilder fra lovlige bildebaser med kjente dikt fra det norskfaglige pensumet. Ved å kombinere disse modalitetene skapes nye tekster – multimodale eller sammensatte tekster. På samme tid utføres en tolkende aktivitet, der valget av og samspillet mellom ulike modaliteter uttrykker tekstskaperens opplevelse og forståelse av diktet. Forfatterne gjennomfører analyser av noen av montasjene. Med dette vil de vise at manved hjelp av tekstlige begrepsapparat – både etablerte og spesielt tilrettelagte for multimodale tekster – kan undervise og vurdere mer målretta i skaping av sammensatte tekster

Bidragsytere

Hildegunn Otnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Harald Morten Iversen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Harald M. Iversen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv.

Smidt, Jon; Folkvord, Ingvild; Aasen, Arne Johannes. 2010, Tapir Akademisk Forlag. NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1