Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
41559
Sist endret:
21. januar 2015, 15:26
NVI-rapporteringsår:
2010
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping
Hildegunn Otnes
og
Harald M. Iversen
Bok
Bok
Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv
ISBN:
978-82-519-2567-9
Utgiver
Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2010
Sider: 175 - 187
ISBN:
978-82-519-2567-9
Lenker
Lenker
ORIA
Søk i ORIA med 978-82-519-2567-9
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Humaniora
Emneord
Sammensatte tekster • Multimodalitet • Digital kompetanse
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping
Sammendrag
Artikkelforfatterne diskuterer hvordan de i samarbeid med lærere på etterutdanningskurs og studenter har prøvd å oppfylle læreplanens (LK06) læringsmål for digital og multimodal tekstkompetanse. Dette er relativt nye kompetanseområder i norskfaget og fører til nye former for tekstarbeid og skriveopplæring. Forfatterne har blant annet latt lærerne/studentene utfolde seg i noe de har kalt multimodale lyrikkmontasjer. Her kombineres bilder fra lovlige bildebaser med kjente dikt fra det norskfaglige pensumet. Ved å kombinere disse modalitetene skapes nye tekster – multimodale eller sammensatte tekster. På samme tid utføres en tolkende aktivitet, der valget av og samspillet mellom ulike modaliteter uttrykker tekstskaperens opplevelse og forståelse av diktet. Forfatterne gjennomfører analyser av noen av montasjene. Med dette vil de vise at manved hjelp av tekstlige begrepsapparat – både etablerte og spesielt tilrettelagte for multimodale tekster – kan undervise og vurdere mer målretta i skaping av sammensatte tekster
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Hildegunn Otnes
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Harald Morten Iversen
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Harald M. Iversen
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
2
av
2
Resultatet er en del av
Resultatet er en del av
Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv.
Smidt, Jon; Folkvord, Ingvild; Aasen, Arne Johannes. 2010, Tapir Akademisk Forlag. NTNU
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1
-
1
av
1