Cristin-resultat-ID: 502329
Sist endret: 1. november 2007, 15:45
NVI-rapporteringsår: 2007
Resultat
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2007

Første år i læreryrket - et nordisk perspektiv

Bidragsytere:
  • Gunnar Engvik

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Publiseringsår: 2007
Hefte: 1
Sider: 67 - 76

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Første år i læreryrket - et nordisk perspektiv

Sammendrag

Skoler og skoleledere har i mange år tilbudt nytilsatte lærere ulike fadderordninger, og i Norge er det fra 1999 bygd opp og utviklet et omfattende tilbud for veiledning av nyutdannede lærere. Dette er nye og banebrytende tiltak i norsk lærerutdanning. Denne presentasjonen har som hensikt å gi en oversikt over hva som er situasjonen i Sverige, Danmark, Finland og Norge når det gjeldertiltak for nye lærere i deres første yrkesår, og hvilken forskningsinteresse det er rundt arbeidsvilkårene for nyutdannede lærere i disse fire nordiske landene.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Gunnar Engvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1