Cristin-resultat-ID: 51046
Sist endret: 9. januar 2008, 14:27
NVI-rapporteringsår: 2007
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007

Grammatikk og skriveutvikling - hva sier den britiske EPPI-oversiktsstudien?

Bidragsytere:
  • Laila Sakshaug og
  • Ingebjørg Tonne

Bok

Skrive for nåtid og framtid 1
ISBN:
  • 978-82519-2215-9

Utgiver

Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2007
Sider: 167 - 179
ISBN:
  • 978-82519-2215-9

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Grammatikk og skriveutvikling - hva sier den britiske EPPI-oversiktsstudien?

Sammendrag

Internasjonale undersøkelser har konkludert med at undervisning i formell grammatikk ikke fører til bedre skriveferdigheter hos skoleelever. Nyest og mest omfattende er kanskje rapportene fra en oversiktsstudie gjennomført av et britisk senter som heter EPPI. De gir en systematisk gjennomgang av enkeltundersøkelser fra 1960-tallet og fram til i dag. Vi ønsker her å sette et kritisk søkelys på sentrale definisjoner av begreper i undersøkelsen, som "grammar" og "sentence combining", og på forholdet mellom dem. Gjennom dette ønsker vi å drøfte hva som er de viktigste forskjellene mellom det å undervise i grammatikk og det å undervise med "sentence combining" når det gjelder effekten på skriveferdighetene til elevene. Vi kaster også noen raske historiske blikk på den norske grammatikkdiskusjonen, for å antyde relevansen av den internasjonale diskusjonen også for hjemlige forhold.

Bidragsytere

Laila Lutnæs Sakshaug

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Laila Sakshaug
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norsk Ordbok 2014 ved Universitetet i Oslo

Ingebjørg Tonne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Skrive for nåtid og framtid 1.

Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard . 2007, Tapir Akademisk Forlag. Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1