Cristin-resultat-ID: 514377
Sist endret: 30. oktober 2017, 10:56
NVI-rapporteringsår: 2010
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2010

The world on television: Market-driven, public service news

Bidragsytere:
  • Øyvind Ihlen
  • Sigurd Allern
  • Kjersti Thorbjørnsrud og
  • Ragnar Waldahl

Tidsskrift

Nordicom Review
ISSN 1403-1108
e-ISSN 2001-5119
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2010
Volum: 31
Hefte: 2
Sider: 31 - 45
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1000483540

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

The world on television: Market-driven, public service news

Sammendrag

How does television cover foreign news? What is covered and how? The present article reports on a comparative study of a license-financed public broadcaster and an advertisingfinanced channel in Norway - the NRK and TV2, respectively. Both channels give priority to international news. While the NRK devotes more time to foreign news (both in absolute and relative numbers) than TV2 does, other aspects of the coverage are strikingly similar: The news is event oriented, there is heavy use of eyewitness footage, and certain regions are hardly visible. At least three explanations can be used to understand these findings: the technological platform (what footage is available, etc.) and the existence of a common news culture that is based on ratings and similar views on what is considered "good television". A third factor is that both channels still have public service obligations.

Bidragsytere

Øyvind Ihlen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI
Aktiv cristin-person

Sigurd Allern

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Kjersti Thorbjørnsrud

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Inaktiv cristin-person

Ragnar Weidemann Waldahl

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ragnar Waldahl
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo
1 - 4 av 4