Cristin-resultat-ID: 543712
Sist endret: 30. mai 2017, 10:53
NVI-rapporteringsår: 2004
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2004

Moralsk dannelse eller etisk instrumentalisme? en kritisk vurdering av etikkurs innen profesjonsutdanning

Bidragsytere:
  • Knut Johannessen Ims
  • Ove Jakobsen og
  • Ove Jakobsen

Tidsskrift

Nordisk Pedagogik
ISSN 0901-8050
e-ISSN 1504-2995
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2004
Volum: 24
Hefte: Vol. 24, nr 2
Sider: 162 - 172

Importkilder

ForskDok-ID: r05002059

Klassifisering

Emneord

Moral • Dialog • Education

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Moralsk dannelse eller etisk instrumentalisme? en kritisk vurdering av etikkurs innen profesjonsutdanning

Sammendrag

To a large extent, professional schools in Norway have recently introduced ethics in the curriculum. However, do the courses have the intended results? The authors critize coursesthat primarily are tool-oriented, i.e with content that has not been designed to influence or form character and behavior: Our perspective on learning strategies distinguishes between a shallow technical, instrumental focus and a moral judgement development based upon the Arestotelian concept of praxis.As one way of putting a character formation objective into practice, the article explores dialogical-oriented approaches to pedagogy. Our concept of dialogue draws upon Buber and Bakhtin: We focus on internal and external dialogue, dialogue between different persons, dialogue between person and text, and dialogue between texts.

Bidragsytere

Knut O. J. Ims

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Knut Johannessen Ims
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole

Ove Jakobsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet
Aktiv cristin-person

Ove Daniel Jakobsen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ove Jakobsen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet
1 - 3 av 3