Sammendrag
På oppdrag fra Statens utdanningskontor i Nordland har Høgskolen i Nesna evaluert prosjektet "Skolen som grendesentrum" som pågikk i 3 små kommuner på Helgeland i tidsrommet 1995-1998. Prosjektet hadde til hensikt å sette fokus på hvordan grendeskolenekunne være en innsatsfaktor for bevaring og utvikling av lokalsamfunnet. Tanken bak var å utvikle skolen slik at den skulle få flere bein å stå på, og der sluttproduktet av prosjektet skulle fungere som en argumentsamling i diskusjoner om opprettholdelse av grendeskolene. Evalueringen har omfattet de virkninger som prosjektet har ført til når det gjelder fådeltskolenes betydning som del av lokalsamfunnet, og muligheter til utvikling innenfor et utvidet samfunnsperspektiv. Rapporten om den eksterne evalueringa av prosjekt "Skolen som grendesentrum" ble svært omfattende. På grunn av omfanget av rapporten og dens vitenskapelige oppbygning og språk ble det etterhver klart for oss at det også var behov for å utarbeide en mer lesbar og mer tilgjengelig kortfattet versjon av evalueringsrapporten. Kortversjonen vil omfatte en kort beskrivelse av Prosjekt "Skolen som grendesentrum" og av den evalueringsmodellen som vi utviklet for den eksterne evalueringen. Vi vil i tillegg ta med en oppsummering av resultatene av datainnsamlingen og hvilke konklusjoner vi kom fram til. For mer utdypende informasjon viser vi til hovedrapporten.
Vis fullstendig beskrivelse