Sammendrag
¿Når vi skal trekke ut det som står klarest for oss etter endt praksis er det vel at det har vært den mest lærerike praksisen vi noensinne har hatt¿, kunne vi lese i en praksisrapport etter endt praksis på første til fjerde årstrinn i den desentraliserte allmennlærerutdanningsklassen fra 2003 (DALU03). Rammeplanen påpeker at opplæringa i faget Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) skal foregå som et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring, faglig utvikling og didaktisk refleksjon (UFD, 2003, s. 21). Studentenes egne egenevalueringer etter praksis på første til fjerde årstrinn danner utgangspunkt for vår refleksjon og analyse. Vi har valgt å se nærmere på det som studentene vektlegger mest, det vil si storyline som metode, undervisning av de yngste skolebarna og lærerrollen, samarbeid blant studenter, verdien av observasjon samt felles læringsarenaer. Hva kan vi som faglærere lære av studentenes praksiserfaringer, og hvordan kan vi bruke disse erfaringene i vårt videre arbeid med GLSM og gjennomføring av praksis? Dette er spørsmål som vi, faglærerne, stiller oss etter gjennomlesning av egenevalueringene, og som vi ønsket å arbeide mer med.
Vis fullstendig beskrivelse