Cristin-resultat-ID: 619369
Sist endret: 30. mai 2017, 10:59
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2007

Write an Opera: hvordan skape det magiske i det auditive og visuelle rommet?

Bidragsytere:
  • Solveig Fretheim

Presentasjon

Navn på arrangementet: Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning, 1. nordiske konferanse
Sted: Oslo
Dato fra: 14. mai 2007
Dato til: 16. mai 2007

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2007

Importkilder

ForskDok-ID: r08000121

Klassifisering

Emneord

Fagdidaktikk • Musikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Write an Opera: hvordan skape det magiske i det auditive og visuelle rommet?

Sammendrag

Write an Opera (WaO) er en tverrfaglig metode der elevene/studentene selv produserer sin egen opera fra idé til ferdig produksjon. De utarbeider plot, sangtekster, komponerer musikk, lager scenografi, i tillegg til å være utøvere og orkester i operaen. Ved Høgskolen i Nesna er metoden en obligatorisk del av musikkundervisningen på Praktisk og estetisk faglærerutdanning, og gjennom 5 studentproduksjoner har vi videreutviklet metoden basert på disse erfaringene. I 2006 gjennomførte jeg et FoU-arbeid med elever i 4. og 5. klasse, gjennom intensivt arbeid i 5 uker. I dette paperet vil jeg presentere erfaringene fra metodens skapende aspekter, med særskilt fokus på komponering, ved å sammenlikne studentproduksjoner med en elevproduksjon. Jeg ønsker å belyse hva slags kunnskap og opplevelser elevene og studentene innehar før og etter et WaO prosjekt, og metodens kvaliteter og svakheter. Idémyldring er ofte en viktig del av prosjektarbeid, men må vi snakke om det? Ut ifra de estetiske fagenes egenart er utvikling av idéer gjennom improvisasjon utforsking av materialet på fagets egne premisser. I WaO erfarer man hvordan de estetiske virkemidlene utnyttes gjennom ulike uttrykk. Vi kan dermed snakke om estetiske fellesmål. Avslutningsvis ønsker jeg å problematisere ¿ til videre diskusjon ¿ hva slags kompetanse denne type prosjektarbeid og særskilt komponeringsarbeid fordrer hos læreren. I denne sammenhengen er det relevant å trekke inn veiledningsaspektet i skapende prosesser, og hvordan dette kan synes annerledes i arbeidet med elever kontra studenter. Hvem skaper? Og hvordan lære elever/studenter å foreta estetiske valg? Hvilke kunnskaper fordrer metoden hos elevene/studentene? Høgskolelektor i drama, Tordis Landvik og jeg har samarbeidet om WaO, og ønsker å presentere vårt forskningsarbeid på metoden og forskningen i praksisfeltet, ut ifra våre respektive fagfelt.

Bidragsytere

Bjørg Solveig Fretheim

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Solveig Fretheim
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nord universitet
1 - 1 av 1