Cristin-resultat-ID: 619706
Sist endret: 30. mai 2017, 11:01
Resultat
Rapport
2009

PVG-delprosjekt 4. Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett : hovedrapport

Bidragsytere:
  • Oddbjørn Knutsen

Utgiver/serie

Utgiver

Høgskolen i Nesna

Serie

Høgskolen i Nesnas skriftserie
ISSN 0805-3154
e-ISSN 1503-6278
NVI-nivå 0

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2009
Hefte: 73
Antall sider: 116
ISBN: 9788275691895

Importkilder

ForskDok-ID: r09019446

Klassifisering

Emneord

Kommunikasjon • Aksjonsforskning • PPT • Veiledning

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

PVG-delprosjekt 4. Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett : hovedrapport

Sammendrag

Kan en gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene? Dette ønsker vi nå å finne ut gjennom et prosjekt som innebærer utprøving av pedagogisk-psykologisk veiledning via dataplattform "It's learning" ved to prosjektskoler på Helgeland. Prosjektet ledes og koordineres av ei prosjektgruppe som består av to PP-rådgivere fra PP-tjenesten og en forsker fra høgskole. En av deltakerne i prosjektgruppa fungerer også som veiledere overfor prosjektskolene. Prosjektet følger et proaktivt aksjonsforskningsdesign. Det er gjennomført en forskningsbasert underveisevaluering, og som viste at nettveiledning fra PPT i elevsaker fungerte meget bra. Dette har gjort at lærerne opplevde en nærmere og mer tilgjengelig PPT. Denne nære kontakten har også ført til at flere av informantene fra de ulike informantgruppene har opplevd at kvaliteten på de fysiske møtene er blitt bedre. I tillegg har den faglige støtten fra saksbehandler fra PPT gjort lærerne tryggere og mer kompetent i sin yrkesutøvelse. Dette har forbedret kvaliteten på spesialundervisninga i prosjektskolene. De gode resultatene har ført til at det nå vil bli arbeidet med å videreføre nettbasert veiledning fra PPT til flere skoler. Det vil fortsatt være behov for skolebesøk fra PPT, slik at nettveiledning vil være et supplement til den øvrige kontakten.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Oddbjørn Knutsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nord universitet
1 - 1 av 1