Cristin-resultat-ID: 623675
Sist endret: 30. mai 2017, 11:00
Resultat
Rapport
2006

Rapport om studiestøttesystem ved NVU Forum for Studiestøttesystemgruppen

Bidragsytere:
  • Kristin Ran Choi Hinna
  • Morten Lindeland
  • Svend Andreas Horgen
  • Anne Wally Ryan
  • Karsten Tillerli og
  • Arne Langøen

Utgiver/serie

Utgiver

NVU

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2006
Antall sider: 50

Importkilder

ForskDok-ID: r07001140

Klassifisering

Emneord

IKT

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Rapport om studiestøttesystem ved NVU Forum for Studiestøttesystemgruppen

Sammendrag

Forum for studiestøttesystem i Nettverksuniversitetet er nytt av året, og ble startet studieåret 05-06. Det har vært deltakelse fra alle de seks medlemsinstitusjonene i Nettverksuniversitetet. Studiestøttesystem (SSS) er det begrepet vi har valgt å bruke på LMS systemer som vi omtaler i denne rapporten. De seks medlemsinstitusjonene i Nettverksuniversitetet har alle innført ett av to SSS, enten it?s learning eller Classfronter. Vi har valgt å presentere dem i denne rapporten. Ved innføring av SSS har man organisert det slik at det finnes superbrukere/ressurspersoner ved de ulike avdelingene. Disse server avdelingens studenter og faglige tilsatte med hensyn til kursing og support. Det ved universitetet og høgskolene er en overordnet IKT ansvarlig som har ansvar for implementering og videreutvikling av SSS. Alle nytilsatte faglærere og nye studenter får noe opplæring ved studiestart. Dette varierer i omfang og organisering. Opplæringen går ut på å kunne beherske SSS på en ?teknisk? måte. Man har i liten grad vektlagt den pedagogiske gevinsten ved innføring av et SSS i utdanningene. Organiseringen av selve SSS er også noe varierende, og vi viser her hvordan de ulike institusjonene gjør det. Det forventes at man skal kunne bruke SSS på en kreativ pedagogisk måte. Hvilke verktøy kan støtte opp om kreativ nettepedagogikk? Hvilket handlingsrom klarer man å skape? Vi vil her vise noen av de aktivitetene som finnes ved den enkelte institusjon med tanke på pedagogisk bruk av SSS/IKT. Utfordringer videre er: * Å fremvise gode pedagogiske eksempler på bruken av SSS gjennom video, interaktivt, bilder og med utdypende tekster til. Hensikten med dette er å vise ?virkelige? situasjoner som kan være av en eksemplarisk art. * Å få en oversikt over den reelle bruken av SSS. Hensikten med dette er å se på om den faktiske bruker står i samsvar med intensjoner og bruk av ressurser.

Bidragsytere

Kristin Ran Choi Hinna

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Morten Lindeland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Universitetet i Agder

Svend Andreas Horgen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Anne Wally Falch Ryan

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anne Wally Ryan
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet

Karsten Tillerli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Stab ved Universitetet i Stavanger
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »