Cristin-resultat-ID: 624573
Sist endret: 30. mai 2017, 11:00
Resultat
Rapport
2007

Rapport om Studiestøttesystemer ved NVU Fagforum for studiestøttesystem i 2006-2007

Bidragsytere:
  • Kristin Ran Choi Hinna
  • Svend Andreas Horgen
  • Arne Langøen
  • Karsten Tillerli og
  • Anne Wally Ryan

Utgiver/serie

Utgiver

NVU - Norgesuniversitetet

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2007
Antall sider: 46

Importkilder

ForskDok-ID: r08002996

Klassifisering

Emneord

Kreativitet

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Rapport om Studiestøttesystemer ved NVU Fagforum for studiestøttesystem i 2006-2007

Sammendrag

Forum for studiestøttesystem i Nettverksuniversitetet ble startet studieåret 05-06 og i 06-07 har fem av de seks medlemsinstitusjonene i Nettverksuniversitetet deltatt i forumet. Studiestøttesystem (SSS) er det begrepet vi har valgt å bruke på LMS systemer som vi omtaler i denne rapporten. Gjennom litteraturstudiet vi har gjennomført er det ingen entydighet i forhold til hva som er styrende eller hva som hemmer pedagogisk bruk av SSS. Det er fagpersonenes tilnærming og åpenhet som er det avgjørende. NOU nr. 27 (2000) ¿Gjør din plikt ¿ krev din rett¿, rammefaktorer og ledelsens styring har en hatt innvirkning på omfanget av SSS. Alle institusjonene har tatt i bruk SSS, men utnyttelsen av verktøyene som finnes er varierende fra faglærer til faglærer. Enkelte av rapportene er ikke spesifikke i om det er SSS eller IKT generelt de ser på. Det har ikke vært enkelt å definere hva som menes med ¿gode pedagogiske eksempler¿. Men dersom man tar utgangspunktet i begrepet kreativ tenker vi på om faglærere bruker ulike tilnærminger til fagstoff ved hjelp av de verktøy som er tilgjengelig, om studiet har blitt mer dynamisk, og om man klarer å heve seg over bare det å bruke SSS som opplagstavle/informasjonskanal og et arkivsystem. Dette prosjektet har vist at det er flere ulike eksempler med hensiktsmessig bruk av SSS som en pedagogisk tilnærming. Det finnes ulike grader at studentaktivitet, men det kan synes som om man bestreber en aktiv student der fokus er flytter fra ¿Knowledge push¿ til ¿Knowledge pull¿ og man har en forståelse av at ¿ Kunnskap kan ikke mottas reseptivt, kunnskap må erobres ved egen kraft gjennom egne erfaringer (Imsen 1991). Utfordringer videre er: ¿¿ Hvordan brukes andre IKT relaterte medier som supplement/forsterking til SSS? ¿¿ Hva er god studieteknikk ved bruk av SSS og andre IKT relatert ressursen som finnes på WWWen?

Bidragsytere

Kristin Ran Choi Hinna

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Svend Andreas Horgen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Arne Jostein Langøen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Arne Langøen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helse- og omsorgsvitskap ved Høgskulen på Vestlandet

Karsten Tillerli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Stab ved Universitetet i Stavanger

Anne Wally Falch Ryan

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anne Wally Ryan
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
1 - 5 av 5