Sammendrag
Forum for studiestøttesystem i Nettverksuniversitetet ble startet studieåret 05-06 og i 06-07 har fem av de seks medlemsinstitusjonene i Nettverksuniversitetet deltatt i forumet. Studiestøttesystem (SSS) er det begrepet vi har valgt å bruke på LMS systemer som vi omtaler i denne rapporten. Gjennom litteraturstudiet vi har gjennomført er det ingen entydighet i forhold til hva som er styrende eller hva som hemmer pedagogisk bruk av SSS. Det er fagpersonenes tilnærming og åpenhet som er det avgjørende. NOU nr. 27 (2000) ¿Gjør din plikt ¿ krev din rett¿, rammefaktorer og ledelsens styring har en hatt innvirkning på omfanget av SSS. Alle institusjonene har tatt i bruk SSS, men utnyttelsen av verktøyene som finnes er varierende fra faglærer til faglærer. Enkelte av rapportene er ikke spesifikke i om det er SSS eller IKT generelt de ser på. Det har ikke vært enkelt å definere hva som menes med ¿gode pedagogiske eksempler¿. Men dersom man tar utgangspunktet i begrepet kreativ tenker vi på om faglærere bruker ulike tilnærminger til fagstoff ved hjelp av de verktøy som er tilgjengelig, om studiet har blitt mer dynamisk, og om man klarer å heve seg over bare det å bruke SSS som opplagstavle/informasjonskanal og et arkivsystem. Dette prosjektet har vist at det er flere ulike eksempler med hensiktsmessig bruk av SSS som en pedagogisk tilnærming. Det finnes ulike grader at studentaktivitet, men det kan synes som om man bestreber en aktiv student der fokus er flytter fra ¿Knowledge push¿ til ¿Knowledge pull¿ og man har en forståelse av at ¿ Kunnskap kan ikke mottas reseptivt, kunnskap må erobres ved egen kraft gjennom egne erfaringer (Imsen 1991). Utfordringer videre er: ¿¿ Hvordan brukes andre IKT relaterte medier som supplement/forsterking til SSS? ¿¿ Hva er god studieteknikk ved bruk av SSS og andre IKT relatert ressursen som finnes på WWWen?
Vis fullstendig beskrivelse