Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
626763
Sist endret:
6. juni 2014, 15:45
NVI-rapporteringsår:
2010
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
TEDS-M - et innspill i forhold til ny lærerutdanning?
Kristin Ran Choi Hinna
og
Knut Ole Lysø
Bok
Bok
FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009
ISBN:
978-82-519-2565-5
Utgiver
Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2010
Sider: 81 - 92
ISBN:
978-82-519-2565-5
Lenker
Lenker
ORIA
Søk i ORIA med 978-82-519-2565-5
Importkilder
Importkilder
Bibsys-ID: 10154278x
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Matematikk • Pedagogiske fag
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
TEDS-M - et innspill i forhold til ny lærerutdanning?
Sammendrag
St.meld.nr.11 (2008-2009) åpner for en ny lærerutdanningsreform. Meldingen inneholder mange betraktninger om den eksisterende læreutdanningen og beskrivelser av en framtidig lærerutdanning. Undersøkelsen TEDS-M innhenter ulike synspunkter om lærerutdanning fra lærerutdannere i matematikk og pedagogikk. Denne artikkelen presenterer noen funn fra denne undersøkelsen, og knytter disse funnene opp mot arbeidet med å utvikle planer for ny lærerutdanning slik denne er beskrevet i St.meld.nr.11(2008-2009) og uttalelser fra NOKUT (2006). Meldingen legger opp til en krevende utdanning. Krav om mer FoU innenfor didaktikk og skole, tettere oppfølging av studenter, styrking av praksis, fag og didaktikk er noe en kan nevne. Alt dette krever større handlingsrom som igjen krever mer ressurser og strukturendringer. Gjennom en slik utvikling er det en mulighet for at andelen som mener de gir en svært vellykket utdanning til framtidige matematikklærere vil bli større enn det undersøkelsen vår viser, nemlig 1,8 %.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Kristin Ran Choi Hinna
Forfatter
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Knut Ole Lysø
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
2
av
2
Resultatet er en del av
Resultatet er en del av
FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009.
Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Tromsdal, Roar. 2010, Tapir Akademisk Forlag. DMMH, NORD, NTNU
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1
-
1
av
1