Sammendrag
Dette pilotstudiet skulle for det første utvikle et praktisk orientert undervisningsopplegg for et teknologisk tema knyttet opp mot naturfaglig teori. For det andre var målsetningen å avdekke viktige faktorer som var styrende for det faglige aktivitetsnivået blant elevene. Valget av teknologiske og naturfaglige tema ble henholdsvis ?roboter? og ?mangfoldet i den nære natur? eksemplifisert gjennom fugler på foringsbrettet. Elevene, som gikk i 3. klasse, skulle bygge roboter, ved bruk av Lego Robotics, som måtte være i stand til å bære et webkamera frem til en foringsautomat slik at fugler kunne filmes. Under hele prosessen, fra bygging av roboter til ferdig redigert film, observerte et team av fire personer aktiviteten i elevgruppene og klassifiserte dem etter en firedelt skala. I tilegg gjennomgikk elevene en spørreundersøkelse rundt prosjektrelaterte faktorer på fritida. Aktivitetsnivået var i gjennomsnitt over det som kunne forventes ut fra en tilfeldig fordeling i tre av fire prosessdeler. Imidlertid viste byggingen og programmeringen svært stor variasjon i aktivitetsnivå mellom elever. Denne variasjonen var ikke koblet opp mot gruppetilhørighet. Vi observerte heller ingen forskjeller mellom kjønn i aktivitetsnivå. Av eksterne faktorer, knyttet til prosjektrelevante sider ved elevenes privatliv, var det kun mengden av Lego de hadde hjemme som påvirket resultatene signifikant. Alle andre målte faktorer, som for eksempel frekvensen av databruk, hadde ingen betydning for aktivitetsnivået. For tiden pågår et studium av elevers aktivitetsnivå generelt og entreprenørskapsrelaterte aktiviteter spesielt ut fra en todelt tilnærming på arbeidsprosessen. Noen elever jobber mot relativt lukka oppgaver, mens andre får åpne utfordringer. Vi vil i foredraget presentere foreløpige resultater også fra dette studiet.
Vis fullstendig beskrivelse