Sammendrag
Dette er en utdanningsfilosofisk undersøkelse. For meg har utdanningsfilosofi en viktig oppgave fordi den ikke bare er undrende tenkning, men det er å forplikte seg i sin undring på å tenke og skrive om den konkrete praksis i utdanning. Dette arbeidet starter som en ide som ble utformet skriftlig og som gjennom det gav dette arbeidet en struktur og retning, både gjennom den utvendige teksten og den innvendigegjorte forpliktelsen. Av praktiske grunner utvikler det seg, ved min hjelp, to spørsmål som jeg lot overstyre mine undersøkelser: Hva vites? Og hvem lærer? Slik prøvde jeg å tenke og skriveog tenke og skrive, med et håp om at noen skulle lese - og tenke - om grunnlaget for utdanning, for kanskje å kunne utfylle vår utdanningsforståelse. Dette er ei skisse til elementer som jeg tror kan konstituere utdanning som en organisering som står i relasjon til væren slik vi forstår den prosjektert med omsorg, mot en fremtid som kommer og en fortid vi minnes, angrer eller savner.
Vis fullstendig beskrivelse