Cristin-resultat-ID: 648985
Sist endret: 1. desember 2016, 13:45
NVI-rapporteringsår: 2007
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007

Hva vites? Hvem lærer? Viten og utdanning som menneskelig selv-fortolkning i tid

Bidragsytere:
  • Halvor Hoveid

Bok

FoU i Praksis 2006
ISBN:
  • 978-82519-2229-6

Utgiver

Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2007
Sider: 131 - 145
ISBN:
  • 978-82519-2229-6

Importkilder

ForskDok-ID: r08000751

Klassifisering

Emneord

Kunnskap • Epistemologi • Utdanning

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hva vites? Hvem lærer? Viten og utdanning som menneskelig selv-fortolkning i tid

Sammendrag

Dette er en utdanningsfilosofisk undersøkelse. For meg har utdanningsfilosofi en viktig oppgave fordi den ikke bare er undrende tenkning, men det er å forplikte seg i sin undring på å tenke og skrive om den konkrete praksis i utdanning. Dette arbeidet starter som en ide som ble utformet skriftlig og som gjennom det gav dette arbeidet en struktur og retning, både gjennom den utvendige teksten og den innvendigegjorte forpliktelsen. Av praktiske grunner utvikler det seg, ved min hjelp, to spørsmål som jeg lot overstyre mine undersøkelser: Hva vites? Og hvem lærer? Slik prøvde jeg å tenke og skriveog tenke og skrive, med et håp om at noen skulle lese - og tenke - om grunnlaget for utdanning, for kanskje å kunne utfylle vår utdanningsforståelse. Dette er ei skisse til elementer som jeg tror kan konstituere utdanning som en organisering som står i relasjon til væren slik vi forstår den prosjektert med omsorg, mot en fremtid som kommer og en fortid vi minnes, angrer eller savner.

Bidragsytere

Halvor Hoveid

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

FoU i Praksis 2006.

Karlsen, Geir; Guldal, Tale M.; Rønning, Frode; Løkken, Gunvor; Steen-Olsen, Tove Herborg. 2007, Tapir Akademisk Forlag. DMMH, NORD, NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1