Cristin-resultat-ID: 655814
Sist endret: 30. mai 2017, 11:09
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2006

Utvikling av mappevurdering ved Vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling helsefag - Namsos

Bidragsytere:
  • Oddbjørn Johansen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Lærings- og vurderingsformer i helse- og sosialarbeiderutdanninene
Sted: Kristiansand, Høgskolen i Agder
Dato fra: 29. mars 2006
Dato til: 30. mars 2006

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2006

Importkilder

ForskDok-ID: r06012914

Klassifisering

Emneord

Pedagogikk • Mappevurdering

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utvikling av mappevurdering ved Vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling helsefag - Namsos

Sammendrag

Utvikling av mappevurdering ved Vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Avdeling helsefag Namsos. Oddbjørn Johansen studieleder og stipendiat ved Vernepleierutdanningen Høgskolen i Nord-Trøndelag. Bakgrunn I 2000 kom St.meld.nr. 27 Gjør din plikt - krev din rett. Kvalitetsreform av høyere utdanning. Meldingen ønsker nye studieopplegg som stiller strengere krav til intensiteten i læringsaktivitetene og at læreinstitusjonene må stimulere til jevn studieaktivitet. Med dette som et bakteppe igangsatte vernepleierutdanningen ved høgskolen i Nord-Trøndelag en omlegging av undervisningen. Denne tok utgangspunkt i følgende tre hovedutfordringer: Synliggjøre koblingen mellom teori, praksis og personlig engnethet i undervisningen Stimulere til aktive studenter som tar større ansvar for egen læring Tydeliggjøre sammenhengen mellom undervisnings- og vurderingsreform Hensikt Innlegget vil ta for seg de erfaringer vernepleierstudiet ved HINT har gjort seg med innføring av mappevurdering og hvordan vi har utviklet en tydeligere forbindeleseslinje mellom undervisnings og vurderingsformer. Våre erfaringer kan være nyttig for andre utdanningsinstitusjoner som enten har eller vurderer å innføre mappevurdering i sine studier. Et sentralt spørsmål er hvordan en kan tilrettelegge undervisningen på en slik måte at studentene mestrer koblingen mellom de undervisnignsformer og de vurderingsformer høgskolen benytter seg av. Det er viktig å understreke at mappevurderingen er et pedagogisk redskap og et rammeverk som institusjonene selv må fylle med innhold. Mappevurdering som arbeids- og evalueringsredskap vil preges av det kunnskapssyn som råder ved det enkelte utdanningssted. Ved å starte omlegging av undervisningen der bruk av mapper skal være en sentral arbeidsform, er det viktig at institusjonen tar en diskusjon om hvilket pedagogisk grunnsyn som er rådende ved utdanningen. Resultat Vernepleierstudiet ved HINT har utviklet en form for mappevurdering som har ført til større studentaktivitet gjennom hele studieåret. Utdanningen har blant annet lagt mye ressurser i å utvikle studiekrav som kommuniseres med fagplanens mål og studentenes egen motivasjon for å lære. Studiekravene er styrende for undervisningen og skal bidra til at studentene i større grad skal kunne bruke alternative læringsarenaer for å nå målene i fagplanen. Dette har ført til at våre studenter arbeider mer gjennom hele studieåret fremfor en studieform som har vært preget av skippertak i forkant av eksamen. Økt studentaktivitet har ført itl økt læringsaktivitet, større ansvar for egen læring der studenten i større grad har forpliktet seg til selv å ta ansvar for egen læring. Konklusjon Endringene i den pedagogiske plattformen har fått store følger for hvordan vår hverdag som lærere har blitt. Det er viktig å ta denne erkjennelsen inn over seg og se at det innebærer både praktiske og faglige konsekvenser; ikke bare for organiseringen av studiet, men for den enkelte lærer. Det å flytte ressurser over fra forelesninger til mappevurdering hvor veiledning og responsgiving er viktige aspekter, innebærer ikke bare en organisatorisk endring, men en endring som også har konsekvenser for hvordan man møter studentene. V i kan ikke forvente å kunne ta med oss rollen som foreleser inn i veiledning og se på denne konteksten som bare kvantitativt forskjelling, men vi må også se at det trengs kvalitative endringer av tilretteleggerrollen

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Oddbjørn Johansen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet
1 - 1 av 1