Cristin-resultat-ID: 656072
Sist endret: 30. mai 2017, 11:08
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2007

Barneboklesninger i grunnskolen

Bidragsytere:
  • Asbjørn Kolberg

Presentasjon

Navn på arrangementet: Arbeidsseminar, FoU i praksis - Nordisk konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanningen
Sted: Trondheim
Dato fra: 19. april 2007
Dato til: 20. april 2007

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2007

Importkilder

ForskDok-ID: r07011360

Klassifisering

Emneord

Barnelitteratur • Litteraturdidaktikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barneboklesninger i grunnskolen

Sammendrag

Norsklærere i lærerutdanningen savner av og til oppdaterte svar på en del grunnleggende spørsmål når det gjelder litteraturundervisning og litteraturformidling i skolen. Hvordan er forholdet mellom lærerens forventninger til barnelitteraturen og barns lesning av den? Finnes det mer eller mindre uuttalte normer for hva skolen anser som god litteratur for barn? Hvordan er forholdet mellom lærerens erfaringer med barnelitteratur i skolen og lærerutdanningens undervisning i barnelitteratur? Som et forprosjekt til en mer omfattende studie av arbeid med skjønnlitteratur i skolen, kan det derfor være av interesse å finne svar på følgende spørsmål: I hvilken grad blir nyere barnelitteratur benyttet i skolen, og på hvilken måte? Hvilke vurderinger ligger til grunn for valget av barnelitteratur til høytlesning, leseprosjekt og lignende? Siden filologer primært er tekstforskere, har de liten erfaring med undersøkelser av den typen som problemstillingen over legger opp til. I tillegg til drøfting av bakgrunnsspørsmål og problemstilling ville det derfor være av interesse å ta opp følgende: Hvordan skaffe et representativt grunnlagsmateriale på en hensiktsmessig måte? Bør man i tillegg til samtaler/intervjuer med lærere på barnetrinnet benytte spørreskjema? Hvordan gjennomføre intervju i forskningsmessig sammenheng?

Bidragsytere

Asbjørn Kolberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1