Cristin-resultat-ID: 656666
Sist endret: 30. mai 2017, 11:10
Resultat
Poster
2009

De distriktsbaserte høgskolene og "den tredje uppgiften" : kunnskap er infrastruktur. Hvordan kan distriktsbaserte høgskoler utvikle "den tredje oppgaven" i et trippel helix -perspektiv?

Bidragsytere:
  • Tor S. Brenne og
  • Geir Olav Knappe

Presentasjon

Navn på arrangementet: HSS09 / " Vi bygger morgondagens samhälle"
Sted: Luleå, Sverige / Luleå tekniska universitet
Dato fra: 1. juni 2009
Dato til: 3. juni 2009

Om resultatet

Poster
Publiseringsår: 2009

Importkilder

ForskDok-ID: r09020876

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

De distriktsbaserte høgskolene og "den tredje uppgiften" : kunnskap er infrastruktur. Hvordan kan distriktsbaserte høgskoler utvikle "den tredje oppgaven" i et trippel helix -perspektiv?

Sammendrag

Paperet bygger på en studie om høgskolers regionale utviklingsrolle, også kalt "den tredje uppgiften", i et distriktspolitisk perspektiv. Paperet er et bidrag til hvordan høgskoler og andre kunnskapsaktører bedre kan fylle sin regionale utviklingsrolle. Det er også et innspill til politiske myndigheter på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå til utforming av en mer helhetlig utviklingspolitikk i rurale strøk. Studien har et fokus på samhandling mellom universitets- og høgskolesektoren, næringslivet og offentlige myndigheter, også kalt trippel helix. Målet med trippel helix er å skape grunnlag for økt verdiskaping ved å forankre høgskolenes virksomhet i en regional kontekst. Etzkowitz` trippel helix-teori viser hvordan samhandling mellom offentlige myndigheter, næringsliv og høgskoler kan utvikles til forbedret innovasjon i kunnskapssamfunnet. For høgskolene er det viktig å ha en relevant og god kunnskapsbase. Etzkowitz omtaler dette som kunnskapsrommet. For at samhandlingen skal gi reelle resultater bør kunnskapsrommet danne grunnlag for aktiv samhandling i et konsensusrom og som igjen gir et skapende og utviklende innovasjonsrom. Det offentliges rolle i forhold til kunnskapsutvikling i distriktene er og blir et sentralt tema i årene som kommer. De distriktsbaserte høgskolene har en avgjørende rolle i den regionale kunnksapsutviklingen og har med det en sentral plass i dagens kunnskapsøkonomi. De regionale høgskolene har mulighetene til å fylle det regionale kunnskapsrommet, og med det bidra til at også den sosiale kapitalen styrkes, og som er viktig for den regionale verdiskapingen. En mer offentlig målrettet distriktspolitikk med geografifølsomme virkemidler kan bidra til dette, konkluderer Brenne og Knappe.

Bidragsytere

Tor Ståle Brenne

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Tor S. Brenne
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet

Geir Olav Knappe

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet
1 - 2 av 2