Sammendrag
Paperet bygger på en studie om høgskolers regionale utviklingsrolle, også kalt "den tredje uppgiften", i et distriktspolitisk perspektiv. Paperet er et bidrag til hvordan høgskoler og andre kunnskapsaktører bedre kan fylle sin regionale utviklingsrolle. Det er også et innspill til politiske myndigheter på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå til utforming av en mer helhetlig utviklingspolitikk i rurale strøk. Studien har et fokus på samhandling mellom universitets- og høgskolesektoren, næringslivet og offentlige myndigheter, også kalt trippel helix. Målet med trippel helix er å skape grunnlag for økt verdiskaping ved å forankre høgskolenes virksomhet i en regional kontekst. Etzkowitz` trippel helix-teori viser hvordan samhandling mellom offentlige myndigheter, næringsliv og høgskoler kan utvikles til forbedret innovasjon i kunnskapssamfunnet. For høgskolene er det viktig å ha en relevant og god kunnskapsbase. Etzkowitz omtaler dette som kunnskapsrommet. For at samhandlingen skal gi reelle resultater bør kunnskapsrommet danne grunnlag for aktiv samhandling i et konsensusrom og som igjen gir et skapende og utviklende innovasjonsrom. Det offentliges rolle i forhold til kunnskapsutvikling i distriktene er og blir et sentralt tema i årene som kommer. De distriktsbaserte høgskolene har en avgjørende rolle i den regionale kunnksapsutviklingen og har med det en sentral plass i dagens kunnskapsøkonomi. De regionale høgskolene har mulighetene til å fylle det regionale kunnskapsrommet, og med det bidra til at også den sosiale kapitalen styrkes, og som er viktig for den regionale verdiskapingen. En mer offentlig målrettet distriktspolitikk med geografifølsomme virkemidler kan bidra til dette, konkluderer Brenne og Knappe.
Vis fullstendig beskrivelse