Sammendrag
Temaet for dette kapitlet er hva som kjennetegner godt kunnskapsarbeid, og hvilke utfordringer høyere utdanning står overfor når det gjelder å utvikle et realistisk, praktisk og etisk grunnlag for kunnskapsarbeid i arbeidsorganisasjoner. Ved hjelp av filosofi så vel som nevrobiologi og studier av ekspertise argumenterer jeg for at kunnskapsarbeidere i et arbeidsliv preget av usikkerhet og kompleksitet trenger å forstå verden ved hjelp av ulike forståelsesformer, og at kunstenes og vitenskapens tilnærming har spesielle komplementære egenskaper som sammen gir en rikere og mer realistisk virkelighetsforståelse enn hva disse forståelsesformene alene kan gjøre. Jeg viser hvordan godt kunnskapsarbeid forutsetter både rasjonell tenkning og en estetisk, kunstnerisk forståelse av verden, men at det rasjonelle og strukturelle perspektivet med røtter i naturvitenskap og matematiske fag har oppnådd en dominans i utdanning så vel som i arbeidslivet. Dette fører til en uheldig enøydhet. Konsekvensen er en kunnskap om verden som er mindre rik, mindre realistisk og mindre praktisk. Å utvikle kunnskap som trekker veksler på flere forståelsesformer er derfor en utfordring som høyere utdanning må ta på alvor. This article discusses what characterizes good knowledge work and the challenges higher education are facing when trying to develop a realistic, practical, and at the same time ethical knowledge in students. Drawing on philosophy as well as studies of expertise and neurobiology, I argue that knowledge workers need to understand the world through different forms of understanding. Science and art are two forms that have complementary qualities. Together these forms may give us a more realistic, practical, and ethical knowledge of the world.
Vis fullstendig beskrivelse