Sammendrag
Denne artikkelen handler om en ny veiledningsmodell for sykepleierstudenter i sykehuspraksis. Istedenfor kontaktsykepleier som veileder, ønsket vi å knytte studentene til et læringsnettverk med en tverrfaglig gruppe personale, praksisveileder og lærere. Praksisveileder skulle ha hovedansvar for å følge opp studentene, og være bindeledd mellom skole og praksis. I tillegg ønsket vi å styrke refleksjon i praksis. Evalueringen av prosjektet er utført som aksjonsforskning. Etter den første 24 ukers praksisperioden ble modellen evaluert gjennom spørreskjema til studentene og intervju med personale og praksisveileder. Resultatene viste at både studenter, personale og lærere erfarte en stor gevinst i læring etter den nye organiseringen. Studentene lærte mye. De samarbeidet, viste ansvar, følte seg integrert i praksis og ble mer selvstendige i arbeidet. Systematisk refleksjon stimulerte til nysgjerrighet og utvikling av kompetanse. Studentene følte seg godt fulgt opp uten egen kontaktsykepleier. Praksisveilederen ble avgjørende for kontinuiteten i praksis og ble et viktig bindeledd mellom studenter, personale og lærere fra Høgskolen.
Vis fullstendig beskrivelse