Cristin-resultat-ID: 679341
Sist endret: 30. mai 2017, 11:30
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2007

Du må være på hugget som sykepleierstudent for å lære i praksis, en ny modell for veiledning i sykehuspraksis

Bidragsytere:
  • Rita Lundestad og
  • Tone K. Oddvang

Tidsskrift

Nordisk tidsskrift for helseforskning
ISSN 1504-3614
e-ISSN 1891-2982
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2007
Volum: 2
Sider: 110 - 119
Open Access

Importkilder

ForskDok-ID: r08008203

Klassifisering

Emneord

Refleksjon • Samarbeidslæring

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Du må være på hugget som sykepleierstudent for å lære i praksis, en ny modell for veiledning i sykehuspraksis

Sammendrag

Denne artikkelen handler om en ny veiledningsmodell for sykepleierstudenter i sykehuspraksis. Istedenfor kontaktsykepleier som veileder, ønsket vi å knytte studentene til et læringsnettverk med en tverrfaglig gruppe personale, praksisveileder og lærere. Praksisveileder skulle ha hovedansvar for å følge opp studentene, og være bindeledd mellom skole og praksis. I tillegg ønsket vi å styrke refleksjon i praksis. Evalueringen av prosjektet er utført som aksjonsforskning. Etter den første 24 ukers praksisperioden ble modellen evaluert gjennom spørreskjema til studentene og intervju med personale og praksisveileder. Resultatene viste at både studenter, personale og lærere erfarte en stor gevinst i læring etter den nye organiseringen. Studentene lærte mye. De samarbeidet, viste ansvar, følte seg integrert i praksis og ble mer selvstendige i arbeidet. Systematisk refleksjon stimulerte til nysgjerrighet og utvikling av kompetanse. Studentene følte seg godt fulgt opp uten egen kontaktsykepleier. Praksisveilederen ble avgjørende for kontinuiteten i praksis og ble et viktig bindeledd mellom studenter, personale og lærere fra Høgskolen.

Bidragsytere

Rita Lundestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet

Tone Kjersti Knudsen Oddvang

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Tone K. Oddvang
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet
1 - 2 av 2