Sammendrag
Prosjekt Petø-Nord er et treårig prosjekt, 1994-97 for barn med cereb ral parese(c.p.), basert på den ungarske Petø-metoden. 16 barn med c. p. i alde - 10 år fra Nord-Norge deltok i prosjektet. Det hadde seks samlinger a seks uker fordelt på disse årene. Foresatte eller andre n ærpersoner var sammen med barna. Alle samlingene var sentralisert til Tromsø. Regionsykehuset i Tromsø(RiTø)v/ habiliteringsenheten for ba rn, Nord-Norsk Diakonistiftelse(NND), Programmet for Nord-Norge(PNN) samt Tromsø og Finmark fylker eide prosjektet og dannet styringsgrupp a. Prosjektet var både et tilbud til barne om opplæring eller behandl ing og en evaluering. Evalueringsgruppa besto av to fysioterapeuter m ed ansvar for den bevegelsesmessige delen, en barnelege med medisinsk ansvar, undertegnede/pedagogisk psykologisk rådgiver med kognitivt a nsvar og en spesialpedagog med ansvar for foreldredelen. Prosjektet b enyttet et enkeltstudiedesign som hovemetode for datainnsamlingen fra motorisk, medisinsk og kognitivt område sammen med kvalitative, stru kturerte intervju på ulike nivå for å evaluere foreldrenes meninger o m tiltaket. Det er nødvendig å være kritisk til designet på grunn av mangel på kontrollgruppe. P Project Peto-Nord is a three-year long project for children with cere bral palsy(c.p.), based on the Hungarian Peto-method. 16 children wit h c.p. in the age 3 - 10 years from the Northern part of Norway parti cipated in the project. The project hired conductors from the Peto-in stitute in Budapest. The project had two related parts; the education al - and evaluational. Motor -, cognitive - and medical skills were e valuated, using the Single subject design as the main method. In addi tion the parents opinions were evaluated, using qualitative interwiev s at different structure levels. It is important to be critical to th e evaluation designs. There were no controle group, because it was di fficult to have children who could get into such a group. The interes ting parents and children wanted just conductive education. In additi on we thougt it would be difficult to have children in a controle gro up who could match similar children in an experimental group. The res ults were different up to the different children. The pre-school chil dren with atetose and good cognitive, language skills had considerabl e profits, the others not. All the parents thought in different ways that the project was good f
Vis fullstendig beskrivelse