Cristin-resultat-ID: 681282
Sist endret: 30. mai 2017, 11:24
Resultat
Rapport
1997

Prosjekt Petø-Nord

Bidragsytere:
  • Grete Barlindhaug
  • Sissel Hotvedt
  • Per Winge
  • Geir Steiland og
  • Gisle Johnsen

Utgiver/serie

Utgiver

Habiliteringsenheten for barn, Regionsykehuset i Tromsø(RiTø)

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 1997
Antall sider: 77

Importkilder

ForskDok-ID: r99012179

Klassifisering

Emneord

Education

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Prosjekt Petø-Nord

Sammendrag

Prosjekt Petø-Nord er et treårig prosjekt, 1994-97 for barn med cereb ral parese(c.p.), basert på den ungarske Petø-metoden. 16 barn med c. p. i alde - 10 år fra Nord-Norge deltok i prosjektet. Det hadde seks samlinger a seks uker fordelt på disse årene. Foresatte eller andre n ærpersoner var sammen med barna. Alle samlingene var sentralisert til Tromsø. Regionsykehuset i Tromsø(RiTø)v/ habiliteringsenheten for ba rn, Nord-Norsk Diakonistiftelse(NND), Programmet for Nord-Norge(PNN) samt Tromsø og Finmark fylker eide prosjektet og dannet styringsgrupp a. Prosjektet var både et tilbud til barne om opplæring eller behandl ing og en evaluering. Evalueringsgruppa besto av to fysioterapeuter m ed ansvar for den bevegelsesmessige delen, en barnelege med medisinsk ansvar, undertegnede/pedagogisk psykologisk rådgiver med kognitivt a nsvar og en spesialpedagog med ansvar for foreldredelen. Prosjektet b enyttet et enkeltstudiedesign som hovemetode for datainnsamlingen fra motorisk, medisinsk og kognitivt område sammen med kvalitative, stru kturerte intervju på ulike nivå for å evaluere foreldrenes meninger o m tiltaket. Det er nødvendig å være kritisk til designet på grunn av mangel på kontrollgruppe. P Project Peto-Nord is a three-year long project for children with cere bral palsy(c.p.), based on the Hungarian Peto-method. 16 children wit h c.p. in the age 3 - 10 years from the Northern part of Norway parti cipated in the project. The project hired conductors from the Peto-in stitute in Budapest. The project had two related parts; the education al - and evaluational. Motor -, cognitive - and medical skills were e valuated, using the Single subject design as the main method. In addi tion the parents opinions were evaluated, using qualitative interwiev s at different structure levels. It is important to be critical to th e evaluation designs. There were no controle group, because it was di fficult to have children who could get into such a group. The interes ting parents and children wanted just conductive education. In additi on we thougt it would be difficult to have children in a controle gro up who could match similar children in an experimental group. The res ults were different up to the different children. The pre-school chil dren with atetose and good cognitive, language skills had considerabl e profits, the others not. All the parents thought in different ways that the project was good f

Bidragsytere

Grete Barlindhaug

  • Tilknyttet:
    Forfatter
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved UiT Norges arktiske universitet

Sissel Hotvedt

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved UiT Norges arktiske universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter

Per Winge

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Geir Steiland

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Gisle Henrik Johnsen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Gisle Johnsen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 5 av 5