Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
692212
Sist endret:
18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2001
Tegnspråk – et språk og et fag på leting etter sin rolle i lærerutdanningen
Guri Amundsen
Presentasjon
Presentasjon
Navn på arrangementet: Den nasjonale fagkonferansen i pedagogikk : Dannelse og demokrati
Sted: Trondheim
Dato fra:
7. november 2001
Dato til:
9. november 2001
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2001
Importkilder
Importkilder
ForskDok-ID: r02002023
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Tegnspråk – et språk og et fag på leting etter sin rolle i lærerutdanningen
Sammendrag
Det er et klart uttalt mål i læreplanene for døve elever med tegnspråk som førstespråk at de skal bli (minst!) tospråklige med ganske så omfattende kunnskaper om og ferdigheter i både norsk tegnspråk og norsk. I løpet av kort tid har tegnspråk blitt ”forvandlet” fra et språk som ”bare” døve har snakket seg i mellom uten status og anerkjenning, til både undervisningsspråk og fag på alle opplærings- og utdanningsnivåer fra barnehage til universitet. Norsk tegnspråk har en kort forskningshistorie og en enda kortere historie innenfor høyere utdanning. Døve og sterkt tunghørte studenter kommer til lærerutdanningen med svært forskjellig utdannings- og språkbakgrunn. Felles for nesten alle så langt er at de aldri har hatt opplæring i tegnspråk. Hvilken oppfatning har døve studenter av språket og faget og hvilken rolle det skal spille i døve studenters læring og lærerutdanning? Innlegget vil fokusere på og problematisere hvilken rolle og utviklingsmuligheter et muntlig minoritetsspråk kan ha i lærerutdanning for døve.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Guri Amundsen
Forfatter
ved Institutt for språk og litteratur ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
1
av
1