Cristin-resultat-ID: 695173
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2005

Min stemme, minie stemmer, andres stemmer: posisjonering og faglighet i refleksjonstekster

Bidragsytere:
  • Jon Smidt

Presentasjon

Navn på arrangementet: FoU i praksis
Sted: Trondheim
Dato fra: 28. april 2005
Dato til: 29. april 2005

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2005

Importkilder

ForskDok-ID: r05012891

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Min stemme, minie stemmer, andres stemmer: posisjonering og faglighet i refleksjonstekster

Sammendrag

Mapper har blitt en vanlig arbeids- og vurderingsform også på høyskoler og universitet. Det finnes ulike syn på hvordan mapper bør brukes, hva de skal innholde, hva som er målet med dem, hvilke krav som skal stilles til dem ved vurderingen. I norskstudiet ved HiST, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, legges det for eksempel relativt stor vekt på studentens refleksjonstekster i forhold til oppgaver og fagtekster som er utviklet i løpet av studiet. Det er viktig å spørre hvordan mapper og refleksjonsskriving fungerer som redskap i utviklingen av studentenes språklige og faglige identiteter. I denne studien spør vi: Hvilke muligheter gir refleksjonstekster for utvikling av faglig identitet gjennom faglig refleksjon? Hvordan posisjonerer ulike studenter seg i forhold til normene for faglig skriving slik de tolker dem? Hvordan er forholdet mellom det å skrive seg inn i faglige diskurser og sjangrer og det å utvikle ”selvstendighet”? Studien er en del av en større undersøkelse om lærerstudenters sjølposisjonering i fagdidaktiske sjangrer, og bygger på en analyse av fire lærerstudenters refleksjonstekster i norskmapper gjennom første og andre år av lærerstudiet - foreløpige mapper etter det første året og endelige mapper etter det andre - og på intervju med de fire studentene om mapper og refleksjonsskriving noen måneder ut i det andre året.

Bidragsytere

Jon Smidt

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1