Cristin-resultat-ID: 695396
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Kronikk
2005

Perspektiv på kunnskap

Bidragsytere:
  • Jon Smidt

Tidsskrift

Adresseavisen
ISSN 0805-3804

Om resultatet

Kronikk
Publiseringsår: 2005
Sider: 1

Importkilder

ForskDok-ID: r05023714

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Perspektiv på kunnskap

Sammendrag

Hvis det er noe alle forskere og skolefolk er enige om, så er det at lærerne er viktige for kvaliteten i skolen. Kristin Clemet satte i gang en hel læreplanreform for å løfte kvaliteten i skolen, og alle snakket varmt og sterkt i valgkampen om hvor viktig det er å ha en god skole, ikke minst de rød-grønne. Desto merkeligere at lærerutdanningen ikke er nevnt i Soria Moria-erklæringen. Hva slags utdanning trenger lærere? Nylig diskuterte vi det på et personalseminar for Avdeling for lærer- og tolkeutdanning på Høgskolen i Sør-Trøndelag. Ett bud var perspektiv på kunnskap og kunnskap i perspektiv. At lærere trenger solid fagkunnskap, er det ingen uenighet om, men å kunne lese tekster eller løse matematikkoppgaver eller kjenne kjemiske formler eller historiske årstall har liten verdi uten at kunnskapen settes inn i en sammenheng. Barn, unge og voksne - og ikke minst lærere! - trenger å ha et perspektiv på kunnskap.

Bidragsytere

Jon Smidt

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1