Cristin-resultat-ID: 696563
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Rapport
2007

En modell for nettbasert oppdragsutdanning Utveckling av metoder och modeller för kompetens¬utveckilng anpassade efter behov hos företag, organisationer och nyetablerare, samt test av dessa metoder och modeller i praktiska kompetensutvecklingsinsatser

Bidragsytere:
  • Tor Atle Hjeltnes og
  • Thorleif Hjeltnes

Utgiver/serie

Utgiver

Stiftelsen TISIP

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2007
Hefte: 1
Antall sider: 68
ISBN: 9788280550361

Importkilder

ForskDok-ID: r07015059

Klassifisering

Emneord

E-læring • Utdanning

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En modell for nettbasert oppdragsutdanning Utveckling av metoder och modeller för kompetens¬utveckilng anpassade efter behov hos företag, organisationer och nyetablerare, samt test av dessa metoder och modeller i praktiska kompetensutvecklingsinsatser

Sammendrag

Rapporten er et resultat av prosjektet NU - Nätbaserad Uppdragsutbildning. Prosjektet har fått støtte fra Interreg IIIA. NU-prosjektet har utviklet digitalt lærestoff og gjennomført undervisningsaktiviteter innenfor tre hovedområder, det er: ? Småskala matproduksjon og opplevelser ? multimedia er her brukt til å konkretisere pensum / innhold. Ved hjelp av video kan en få vist ulike måter å håndtere praktiske situasjoner, for eksempel vertskapsrollen. Dette bidrar til å øke forståelsen hos den lærende langt bedre enn en skriftlig framstilling av situasjonen. Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) har hatt hovedansvaret for dette området, og har bidradd med erfaringsdata for bruken av lærestoffet i forhold til modellen. ? Datateknikk / datavitenskap ? multimedia i form av Flash animasjoner og automatiserte tester er her tatt i bruk. Videre er det eksperimentert med en helt ny læringsmodell (TISIP-modellen) for opplæring av praktiske ferdigheter innen slakteribransjen, dvs håndtering av såkalte pluss¬produkter. Lærestoffet presenteres som eksempler /demonstrasjoner, som videoopptak, som bildeserier og som tekst. Den lærende kan da velge ulike læringsstiler. Den lærende kan også kontrollere egen læring ved å ta uforpliktende automatiserte tester underveis. Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) har hatt ansvaret for dette området, og bidradd med erfaringsdata for bruken av dette lærestoffet til modellen. ? Miljø og kvalitet ? dette området er nå strukturert ved hjelp av et Flash-tre der en får oversikt over de forskjellige læringsmodulene og kan gå direkte til lærestoffet i form av tekst, flash-animasjoner, videoer og ressurser på nettet. Lærestoff fra UFEME-prosjektet innen miljørevisjon og entreprenørskap er gjenbrukt og videreutviklet i NU i tråd med anbefalingene i modellen. Mittuniversitetet (MiUn) har hatt ansvaret for dette området, og bidradd med erfaringsdata for bruken av lærestoffet i modellen. NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har stillt sin ekspertise innen videoproduksjon til disposisjon, ved filmopptak og redigering. NTNU har også utviklet de fleste av Flash-animasjonene på tvers av alle de tre hovedområdene. Tilgang til lærestoffet i NU-prosjektet finnes på: http://www.komputv.nu/ Modellen i rapporten viser at det er svært ulike erfaringer med Nettbasert oppdragsutdanning ved institusjonene. Det er viktig at denne typen tilbud er forankret på ledelsesnivå og at administrative ressurser og rutiner stilles til disposisjon og justeres slik at arbeid med slike oppdrag oppnår samme status som arbeid med de tradisjonelle undervisnings og forsknings¬oppgavene. Modellen har også tatt for seg kostnader ved å bruke multimedia i stedet for, eller som supplement til, mer tekstbasert og tradisjonelt undervisningsmateriale. Her kan en også skille mellom kostnader ved bruk av ressurser i et profesjonelt multimediasenter eller ved at lærerne selv produserer enklere multimediastoff ved hjelp av ulike programpakker. Institusjonene må kjenne kostnadene og vurdere om utdanningsoppdraget kan bære disse kostnadene, og også om kostnadene kan dekkes inn ved senere gjenbruk. Mange har bidradd med stoff til rapporten fra NU?s prosjektgruppe. Forfatterne takker for dette. Forfatterne står selv ansvarlig for feil og mangler som kan ha oppstått underveis.

Bidragsytere

Tor Atle Hjeltnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Thorleif Hjeltnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2