Sammendrag
I det norske læreplanverket for grunnskolen er skriving vektlagt som en grunnleggende ferdighet i alle fag. I innlegget vil vi fokusere på hvordan det arbeides med skriving i fagene norsk og KRL (Kristendoms, religions og livssynskunnskap) ut i fra observasjoner vi har gjort i en klasse som vi har fulgt over to år, fra 4. til og med 5. trinn. Skrivingen skal i begge fag brukes til å strukturere og utvikle kunnskap, så vel som til å uttrykke egne erfaringer og tanker i et samspill av sjangre som i sum fremmer læring. En kartlegging av den skriving som foregår i de to fagene viser at mønstrene for skriving er til dels ulike i de to fagene. I framlegget på konferansen vil vi særlig legge vekt på den ulike rollen fortellingen spiller i undervisningen i de to fagene, ettersom fortellingssjangeren tradisjonelt har vært svært sentral i både norsk- og KRLfaget. Hvilken funksjon har fortellingen som inspirator for skriveoppgaver og som sjanger i elevenes egen skriving? Vi vil også antyde noen årsaker til den ulike funksjonen fortellingen synes å ha i de to fagenes skriving.
Vis fullstendig beskrivelse