Cristin-resultat-ID: 697728
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2008

En sammenligning av skriving i norsk og KRL på 4. og 5.trinn i norsk grunnskole

Bidragsytere:
  • Ola Erik Domaas og
  • Ann Sylvi Larsen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Den 10.nordiske læreruddalseskongræs: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen
Sted: Reykjavik, Island
Dato fra: 21. mai 2008
Dato til: 24. mai 2008

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2008

Importkilder

ForskDok-ID: r09010218

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En sammenligning av skriving i norsk og KRL på 4. og 5.trinn i norsk grunnskole

Sammendrag

I det norske læreplanverket for grunnskolen er skriving vektlagt som en grunnleggende ferdighet i alle fag. I innlegget vil vi fokusere på hvordan det arbeides med skriving i fagene norsk og KRL (Kristendoms, religions og livssynskunnskap) ut i fra observasjoner vi har gjort i en klasse som vi har fulgt over to år, fra 4. til og med 5. trinn. Skrivingen skal i begge fag brukes til å strukturere og utvikle kunnskap, så vel som til å uttrykke egne erfaringer og tanker i et samspill av sjangre som i sum fremmer læring. En kartlegging av den skriving som foregår i de to fagene viser at mønstrene for skriving er til dels ulike i de to fagene. I framlegget på konferansen vil vi særlig legge vekt på den ulike rollen fortellingen spiller i undervisningen i de to fagene, ettersom fortellingssjangeren tradisjonelt har vært svært sentral i både norsk- og KRLfaget. Hvilken funksjon har fortellingen som inspirator for skriveoppgaver og som sjanger i elevenes egen skriving? Vi vil også antyde noen årsaker til den ulike funksjonen fortellingen synes å ha i de to fagenes skriving.

Bidragsytere

Ola Erik Domaas

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ann Sylvi Larsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2