Cristin-resultat-ID: 77081
Sist endret: 21. januar 2015, 15:26
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2001

Kap 14. Kontekstuelt lokalt utviklingsarbeid

Bidragsytere:
  • Heid Leganger-Krogstad

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2001
Sider: 332 - 351
ISBN:
  • 82-518-3274-8

Importkilder

ForskDok-ID: 22277

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kap 14. Kontekstuelt lokalt utviklingsarbeid

Sammendrag

Kapitlet begrunner lærebokens kontekstuelle grunnide på basis av et langvarig utviklingsprosjekt i en konkret skolekontekst, nemlig i bygdebyen Alta i Finnmark. Stedet er egnet for en slik gjennomdrøfting av flere grunner: Sted med få synlige historiske forankringspunkter etter nedbrenningen av Finnmark under andre verdenskrig, fleretniske kulturkonflikter som blant annet slår ut i en skolekonflikt der religionsundervisningen er helt sentralt stridsspørsmål, flerkultur på grunn av stor ut- og innflytting til kommunen. Flerkultur og kulturmangfold gir utfordringer som en identitetsbyggende religionsundervisning søker å besvare. Hvordan skal en tenke omkring relgionsundervisningen om den skal hjelpe elevene til å forstå sin egen kulturkontekst, navigere i denne og forstå hva religion og kultur dreier seg om?

Bidragsytere

Heid Leganger-Krogstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk.

Afdal, Geir; Haakedal, Elisabet; Leganger-Krogstad, Heid. 2001, Universitetsforlaget. UIOLærebok
1 - 1 av 1