Sammendrag
Deltakelse i fysisk aktivitet gir akutte og langsiktige helsemessige fordeler som redusert risiko for sykdom og skader. Kroppsøvingsfaget kan være en arena for slik utfoldelse, men for god helseeffekt bør aktiviteten styres på en slik måte at man oppnår optimal intensitet og involvering for alle undergrupper av elever. Derfor har denne undersøkelsen sett på sammenhenger mellom ulik organisering (lagstørrelse/ kjønnssammensetning) av lagidrett i kroppsøvingsundervisningen. Elevenes faktiske og selvoppfattede intensitet og involvering ble undersøkt. 58 elever i 10. klasse ble delt inn i små og store kjønnsdelte og kjønnsblandede lag. Lagene spilte seksminutters fotballkamper, hvor hjertefrekvens og involvering hos den enkelte elev ble kontinuerlig monitorert. Elevene fylte også ut skjema for skalering av intensitet og involvering etter hver aktivitetsform. Våre funn indikerer få kjønnsforskjeller i intensitet og involvering. Generelt ser imidlertid kjønnsdelte og små lag ut til å gi høyere intensitet og involvering en kjønnsblandede og store lag. Vi konkluderer med bakgrunn i dette at smålagspill er å foretrekke for maksimal helseeffekt av kroppsøvingsundervisningen. Funnene i denne undersøkelsen indikerer også at man kan bruke elevenes skalering av grad av involvering for styring av kroppsøvingsfaget. Vi foreslår imidlertid ytterligere undersøkelser av dette for mer presis forståelse av relasjonen mellom faktisk og selvrapportert intensitet og involvering hos de ulike elevgruppene.
Vis fullstendig beskrivelse