Cristin-resultat-ID: 847864
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2011

Skriveopplæring og skriveaktiviteter i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet

Bidragsytere:
  • Harald M. Iversen og
  • Hildegunn Otnes

Presentasjon

Navn på arrangementet: Fou i praksis
Sted: Trondheim
Dato fra: 26. april 2011
Dato til: 27. april 2011

Arrangør:

Arrangørnavn: lærerutdanningsmiljøene i Trøndelag

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2011

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skriveopplæring og skriveaktiviteter i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet

Sammendrag

Skriveopplæringa legges opp ulikt i forskjellige norskklasserom. Det eksisterer ulike skrivekulturer, og skriveundervisning har forskjellige utgangspunkt. Mange lærere holder seg fortsatt til læreboka og lærerveiledningene og de skriveoppleggene som anbefales der, mens andre foretrekker å være mer uavhengig av læreverk. Norsk skriveopplæring foregår altså i nokså ulike klasseromskontekster. Vi vil i konferanseinnlegget presentere resultater av en studie av lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Studien tar for seg undervisningsopplegg og skriveoppgaver i læreverk fra to forlag. Vi studerer også lærerveiledningene som hører med læreverket. De viktigste spørsmålene som stilles i studien, er 1) Hva slags skriveaktiviteter legges det opp til? 2) I hvilken grad er presentasjonen i læreverket strukturert etter sjangrer eller skrivehandlinger? 3) Hvilke skrivehandlinger (skrivemåter, sjangrer) dominerer i læreverket? Vi vil også vurdere læreverkets presentasjoner av ulike skriveaktiviteter i lys av kompetansemålene i LK06. Undervisningsoppleggene og skriveoppgavene analyseres og vurderes i lys av kategorier som skrivehandlinger, prosessorientert skrivepedagogikk (kriteriebasert skriveopplæring?) og sjangerfokusert skriveopplæring. Vi har i denne sammenheng latt oss inspirere av en ny bokserie (Berge m. fl) om skriving som grunnleggende ferdighet, som gir en ny og annerledes innfallsvinkel til elevenes skriving. Fokuset i denne bokserien er på de fem skrivehandlingene: informere, beskrive, fortelle, argumentere og reflektere. I vår lærebokstudie vil vi la disse skrivehandlingene være en del av vurderingskonteksten.

Bidragsytere

Harald Morten Iversen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Harald M. Iversen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Hildegunn Otnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2