Sammendrag
Skriveopplæringa legges opp ulikt i forskjellige norskklasserom. Det eksisterer ulike skrivekulturer, og skriveundervisning har forskjellige utgangspunkt. Mange lærere holder seg fortsatt til læreboka og lærerveiledningene og de skriveoppleggene som anbefales der, mens andre foretrekker å være mer uavhengig av læreverk. Norsk skriveopplæring foregår altså i nokså ulike klasseromskontekster.
Vi vil i konferanseinnlegget presentere resultater av en studie av lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Studien tar for seg undervisningsopplegg og skriveoppgaver i læreverk fra to forlag. Vi studerer også lærerveiledningene som hører med læreverket. De viktigste spørsmålene som stilles i studien, er 1) Hva slags skriveaktiviteter legges det opp til? 2) I hvilken grad er presentasjonen i læreverket strukturert etter sjangrer eller skrivehandlinger? 3) Hvilke skrivehandlinger (skrivemåter, sjangrer) dominerer i læreverket? Vi vil også vurdere læreverkets presentasjoner av ulike skriveaktiviteter i lys av kompetansemålene i LK06.
Undervisningsoppleggene og skriveoppgavene analyseres og vurderes i lys av kategorier som skrivehandlinger, prosessorientert skrivepedagogikk (kriteriebasert skriveopplæring?) og sjangerfokusert skriveopplæring. Vi har i denne sammenheng latt oss inspirere av en ny bokserie (Berge m. fl) om skriving som grunnleggende ferdighet, som gir en ny og annerledes innfallsvinkel til elevenes skriving. Fokuset i denne bokserien er på de fem skrivehandlingene: informere, beskrive, fortelle, argumentere og reflektere. I vår lærebokstudie vil vi la disse skrivehandlingene være en del av vurderingskonteksten.
Vis fullstendig beskrivelse