Cristin-resultat-ID: 895768
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
NVI-rapporteringsår: 2011
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2011

...mer ensomme i noen situasjoner enn andre?

Bidragsytere:
  • Kristel Bye Johansen

Tidsskrift

Specialpædagogik
ISSN 0107-0649
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2011
Volum: 31
Hefte: 1
Sider: 23 - 32

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Atferdsproblemer i skolen • Ensomhet

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

...mer ensomme i noen situasjoner enn andre?

Sammendrag

I denne artikkelen presenteres funnene fra en studie med fokus på hvordan elever med atferdsproblemer opplevde ensomhet i ulike kontekster. Jeg undersøkte hvorvidt elever med innadvendt atferd, elever med reaktiv aggresjon og elever med proaktiv aggresjon var ensomme i timene og/eller i friminuttene. Resultatene viste at elever med innadvendt atferd og elever med reaktiv aggresjon både var ensomme i timene og i friminuttene. Elevene med reaktiv aggresjon så ut for å føle seg mer ensomme i timene enn i friminuttene. De innadvendte elevene følte seg like ensomme både i timene som i friminuttene, og de var mer ensomme i disse situasjonene enn elever med reaktiv aggresjon og elever med proaktiv aggresjon. Det framkom også av resultatene at elever med proaktiv aggresjon så ut for å føle seg litt ensom i timene, men ikke friminuttene. Utvalget i denne studien bestod av 878 elever i 9. klasse (435 jenter og 443 gutter).

Bidragsytere

Kristel Bye Johansen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1