Sammendrag
I denne artikkelen presenteres funnene fra en studie med fokus på hvordan elever med atferdsproblemer opplevde ensomhet i ulike kontekster. Jeg undersøkte hvorvidt elever med innadvendt atferd, elever med reaktiv aggresjon og elever med proaktiv aggresjon var ensomme i timene og/eller i friminuttene. Resultatene viste at elever med innadvendt atferd og elever med reaktiv aggresjon både var ensomme i timene og i friminuttene. Elevene med reaktiv aggresjon så ut for å føle seg mer ensomme i timene enn i friminuttene. De innadvendte elevene følte seg like ensomme både i timene som i friminuttene, og de var mer ensomme i disse situasjonene enn elever med reaktiv aggresjon og elever med proaktiv aggresjon. Det framkom også av resultatene at elever med proaktiv aggresjon så ut for å føle seg litt ensom i timene, men ikke friminuttene. Utvalget i denne studien bestod av 878 elever i 9. klasse (435 jenter og 443 gutter).
Vis fullstendig beskrivelse