Cristin-resultat-ID: 907403
Sist endret: 21. januar 2015, 15:27
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2003

En modell for brukermedvirkning i psykiske helsetjenester. Brukermedvirkning: Et politisk prinsipp og et praktisk virkemiddel

Bidragsytere:
  • Lisbet Grut

Tidsskrift

Tidsskrift for velferdsforskning
ISSN 0809-2052
e-ISSN 2464-3076
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2003
Volum: 6
Hefte: 3
Sider: 178 - 188
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En modell for brukermedvirkning i psykiske helsetjenester. Brukermedvirkning: Et politisk prinsipp og et praktisk virkemiddel

Sammendrag

Brukermedvirkning er blitt et viktig prinsipp i norsk helsepolitikk, og det er en sterk tendens til å omtale brukermedvirkning som et positivt fenomen. Begrepet bruker viser til svært forskjellige grupper av aktører som forholder seg til ulike virksomheter. Samtidig vil brukerne forholde seg svært ulikt til virksomhetene. Brukere kan medvirke på mange ulike måter. De kan ha anledning til å delta i menings¬utvekslinger, og de kan delta i beslutnings-prosesser. De kan ha innflytelse over sin egen situasjon, og de kan influere på det allmenne tjeneste¬tilbudet eller på allmenne beslutninger. Politiske dokumenter gir bare generelle beskrivelser av hvordan brukermedvirkning kan eller skal skje, altså hvordan man skal omforme ideologi til praksis (Hofseth 1999). Derfor er det ikke helt klart hvordan bruker¬med¬virkning skal eller bør praktiseres. Dette må utvikles gjennom erfaringer. Denne artikkelen presenterer erfaringer fra et forsøk med brukermedvirkning i psykiatrien der medvirkningen ble organisert av brukerne selv, og målet var å bidra til kvalitetsutvikling i tjenestene.

Tittel

A model for user participation in mental health services. user participation: A political principle and a practical tool.

Sammendrag

In this article results from a trial project concerning user participation in the quality development of mental health services is presented. Meetings were arranged—by and for the users—to collect and utilize the users’ experiences in the development of services. The tendency to interprete users’ utterances and opinions in light of their diagnosis were weakened, and it was easier for professionals to utilize the opinions given in the development of services. The most common result was changes in the attitudes of the professionals regarding the users’ ability to contribute in service development as well as changes in professional practice and initiatives. User participation in mental health services is dependent on service facilitation, and the participation of user organisations.

Bidragsytere

Lisbet Grut

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS
1 - 1 av 1