Cristin-resultat-ID: 933751
Sist endret: 21. januar 2015, 15:07
NVI-rapporteringsår: 2012
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2012

Lærerutdannere i forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: deres opplevelse av arbeidets betydning for rollen i lærerutdanningen

Bidragsytere:
  • May Britt Postholm og
  • Janne Madsen

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2012
Volum: 96
Hefte: 4
Sider: 269 - 281

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lærerutdannere i forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: deres opplevelse av arbeidets betydning for rollen i lærerutdanningen

Sammendrag

Denne artikkelen baserer seg på en studie av opplevelser knyttet til et toårig FoU-arbeid gjennomført i grunnskolen. Det er tre lærerutdannere sine opplevelser som løftes frem i teksten. På bakgrunn av innsamlet materiale og analyse av dette, fokuserer vi i artikkelen på opplevelser knyttet til målsettinger og ønsket utbytte for et FoU-arbeid. Videre presenteres lærerutdannernes opplevelser av et konkret FoU-arbeid, og opplevde betingelser for dette. I en avsluttende refleksjon går vi inn på nasjonale myndigheters krav til forskningsbasert undervisning, og peker på utviklingsmuligheter i lærerutdanningen og lærerutdanneres muligheter til å kunne imøtekomme dette kravet.

Bidragsytere

May Britt Postholm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Janne Madsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 2 av 2