Cristin-resultat-ID: 964426
Sist endret: 19. januar 2021, 16:45
NVI-rapporteringsår: 2012
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012

Vurderingsform og karakterbruk

Bidragsytere:
  • Christian F. Heide
  • Monica Lind Kristiansen og
  • Tom Heine Nätt

Bok

Norsk informatikkonferanse NIK 2012; Universitetet i Nordland 19 – 21 november 2012
ISBN:
  • 978-82-321-0013-2

Utgiver

Akademika forlag
NVI-nivå 1

Serie

NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
ISSN 1892-0713
e-ISSN 1892-0721
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2012
Hefte: 2012
Sider: 61 - 71
ISBN:
  • 978-82-321-0013-2

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: IKT
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Vurderingsform og karakterbruk

Sammendrag

I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i emner gitt ved ulike avdelinger ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og undersøker om det gis bedre karakterer i emner hvor vurderingsformen er mappe enn emner hvor vurderingsformen er skriftlig eksamen. I tillegg undersøker vi i hvilken grad dette varierer mellom ulike avdelinger ved HiØ. Videre undersøker vi om svake karakterer brukes sjeldnere i emner som vurderes med mappe enn i emner som vurderes med skriftlig eksamen, og om dette i noen grad varierer mellom de ulike avdelingene. Som utgangspunkt for analysen benyttes karakterene studenter ved HiØ har f°att f.o.m. høstsemesteret 2004 t.o.m. v°arsemesteret 2012. Resultatene fra undersøkelsene viser at gjennomsnittskarakterene generelt er bedre i emner hvor vurderingsformen er mappe enn i emner hvor vurderingsformen er skriftlig eksamen. Datamaterialet viser at gjennomsnittskarakterene i emner vurdert med mappe ligger omkring 0.6-1.0 karaktertrinn høyere enn gjennomsnittskarakterene i emner vurdert med skriftlig eksamen. Videre viser resultatene at variansen i studentenes karakterer er signifikant større i emner med skriftlig eksamen enn i emner med mappevurdering. Data viser at standardavviket i emner med skriftlig eksamen er ca 0.26-0.46 karaktertrinn større enn standardavviket i emner med mappevurdering. Videre viser resultatene tydelig mindre hyppig bruk av svake karakterer i emner som vurderes med mappe enn i emner som vurderes med skriftlig eksamen.

Bidragsytere

Christian Fredrik Heide

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Christian F. Heide
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold

Monica Kristiansen Holone

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Monica Lind Kristiansen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi ved Høgskolen i Østfold

Tom Heine Nätt

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold
1 - 3 av 3

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Norsk informatikkonferanse NIK 2012; Universitetet i Nordland 19 – 21 november 2012.

Aalberg, Trond. 2012, Akademika forlag. NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1