Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
964426
Sist endret:
19. januar 2021, 16:45
NVI-rapporteringsår:
2012
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
Vurderingsform og karakterbruk
Christian F. Heide
Monica Lind Kristiansen
og
Tom Heine Nätt
Bok
Bok
Norsk informatikkonferanse NIK 2012; Universitetet i Nordland 19 – 21 november 2012
ISBN:
978-82-321-0013-2
Utgiver
Akademika forlag
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Serie
NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
ISSN 1892-0713
e-ISSN 1892-0721
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2012
Hefte: 2012
Sider: 61 - 71
ISBN:
978-82-321-0013-2
Lenker
Lenker
ORIA
Søk i ORIA med 978-82-321-0013-2
Klassifisering
Klassifisering
Fagfelt (NPI)
Fagfelt: IKT
- Fagområde: Realfag og teknologi
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Vurderingsform og karakterbruk
Sammendrag
I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i emner gitt ved ulike avdelinger ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og undersøker om det gis bedre karakterer i emner hvor vurderingsformen er mappe enn emner hvor vurderingsformen er skriftlig eksamen. I tillegg undersøker vi i hvilken grad dette varierer mellom ulike avdelinger ved HiØ. Videre undersøker vi om svake karakterer brukes sjeldnere i emner som vurderes med mappe enn i emner som vurderes med skriftlig eksamen, og om dette i noen grad varierer mellom de ulike avdelingene. Som utgangspunkt for analysen benyttes karakterene studenter ved HiØ har f°att f.o.m. høstsemesteret 2004 t.o.m. v°arsemesteret 2012. Resultatene fra undersøkelsene viser at gjennomsnittskarakterene generelt er bedre i emner hvor vurderingsformen er mappe enn i emner hvor vurderingsformen er skriftlig eksamen. Datamaterialet viser at gjennomsnittskarakterene i emner vurdert med mappe ligger omkring 0.6-1.0 karaktertrinn høyere enn gjennomsnittskarakterene i emner vurdert med skriftlig eksamen. Videre viser resultatene at variansen i studentenes karakterer er signifikant større i emner med skriftlig eksamen enn i emner med mappevurdering. Data viser at standardavviket i emner med skriftlig eksamen er ca 0.26-0.46 karaktertrinn større enn standardavviket i emner med mappevurdering. Videre viser resultatene tydelig mindre hyppig bruk av svake karakterer i emner som vurderes med mappe enn i emner som vurderes med skriftlig eksamen.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Christian Fredrik Heide
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Christian F. Heide
Forfatter
ved Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold
Monica Kristiansen Holone
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Monica Lind Kristiansen
Forfatter
ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi ved Høgskolen i Østfold
Tom Heine Nätt
Forfatter
ved Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold
1
-
3
av
3
Resultatet er en del av
Resultatet er en del av
Norsk informatikkonferanse NIK 2012; Universitetet i Nordland 19 – 21 november 2012.
Aalberg, Trond. 2012, Akademika forlag. NTNU
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1
-
1
av
1