Cristin-resultat-ID: 973491
Sist endret: 31. mai 2017, 08:29
Resultat
Rapport
2012

Innovasjon gjennom samhandling. Sluttevaluering av Faglig løft for PPT

Bidragsytere:
  • Bent-Cato Hustad og
  • Ingrid Fylling

Utgiver/serie

Utgiver

Nordlandsforskning

Serie

Nordlandsforskning rapport
ISSN 0805-4460
e-ISSN 2704-0348
NVI-nivå 0

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2012
Hefte: 16
Antall sider: 202
ISBN: 978-82-7321-638-0

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Kompetanseutvikling • PPT • Innovasjon i offentlig sektor • Etter- og videreutdanning

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig samfunnsforskning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Innovasjon gjennom samhandling. Sluttevaluering av Faglig løft for PPT

Sammendrag

Den foreliggende rapport er en sluttevaluering av modellprosjektet Faglig løft for PPT. Evalueringsrapporten følger opp midtveisevalueringen "Bære staur eller løfte i flokk?" fra 2010. Denne evalueringen er gjort på oppdrag fra Statped Midt. Utdanningsdirektoratet har stått bak bevilgningen av prosjektmidler til Statped Midt, som har hatt det økonomiske ansvaret for prosjektet. Statped Midt har sammen med KS og Norges-Teknisk Naturvitenskapelige Universitet vært de tre formelle eierne av prosjektet. Faglig løft for PPT er et prosjekt har hatt som en overordnet målsetting om å styrke PP-tjenesten, gjennom å utvikle og tilby relevant kompetanseutvikling av høy faglig kvalitet til PP-tjenestene i Midt-Norge. Prosjektets sentrale mål har vært å etablere et faglig miljø og utvikle en modell for kompetanseheving, forskning og organisasjonsutvikling for PP-tjenesten. Vår sluttevaluering baserer seg på problemstillinger knyttet til følgende områder: • Organisering og modellbygging; prosjektets forankring, arbeidsmåter, oppgavefordeling, beslutning og eventuelle justeringer underveis. • Samhandling lokalt og regionalt; prosjektets bidrag til nye måter å samhandle lokalt og regionalt, og som på sikt kan føre til mer helhetlige tjenester. • Betydningen av Faglig løft for PPT; hvilken relevans og kvalitet har kompetanseutviklingen hatt på PP-tjenesten og PP-tjenestens arbeid, PPT sin felles identitet, fagmiljø og nettverksaktiviteter? • Overføringsverdi og kontekstuelle forhold; hvilken overføringsverdi har modellen til andre områder og hvilke lokale forutsetninger knytter seg til modellen? Rapporten bygger på følgende empiriske undersøkelser: • Semi-strukturerte intervju av de sentrale prosjektaktørene. • Dokumentanalyser av prosjektdokumenter. • Spørreundersøkelse til deltakere i Faglig løft for PPT sine kursmoduler. • Spørreundersøkelse til alle ledere i PP-tjenestene og alle skolefaglig ansvarlige i Midt-Norge. • Case-studie av lokale FoU-aktiviteter i to kommuner. Rapporten beskriver hvordan Faglig løft for PPT har etablert en prosjektorganisasjon bestående av en styringsgruppe, en prosjektgruppe og en faglig ressursgruppe. En bred aktørsammensetning i styringsgruppen har bidratt til at det har vært både en vertikal og horisontal dynamikk i drøftingene. Rapporten konkluderer med at prosjektorganiseringen har vært godt egnet til å samle og utvikle et fagmiljø som tilbyr kompetanseutvikling for PP-tjenesten. Dette skyldes ikke minst at prosjektet har hatt egen prosjektøkonomi, noe som har gitt deltakerne muligheter til å gå ut over ordinære arbeidsoppgaver i egne organisasjoner og samarbeide på tvers av eksisterende organisasjonsgrenser mot felles prosjektmål. Evalueringen viser at de tre formelle eierne har kunnet prioritere oppgaven siden de i større eller mindre grad hver for seg har ansvar for PP-tjenestens kompetanse, og at de i tillegg har hatt et stort engasjement og stor vilje til å samarbeide om målsettingen om å utvikle PP-tjenestens kompetanse. Samarbeidet er i seg selv en inter-organisasjonell innovasjon. Faglig løft for PPT har tilbudt to former for kompetanseutvikling. På den ene siden har prosjektet tilbudt videreutdanning gjennom 11 skreddersydde kursmoduler, samt tilbud om en erfaringsbasert master i pedagogisk-psykologisk rådgivning for fagansatte i PP-tjenesten. På den andre siden har prosjektet også prøvd ut lokale FoU-arbeid hvor aktørene har tatt utgangspunkt i skolers og læreres praksisutfordringer, fulgt opp med rådgivning etter en bestemt refleksjons¬metode. Rapporten konkluderer med at videreutdanningstilbud og FoU-aktivitetene utfyller hverandre positivt. Med andre ord bidrar det til en både-og løsning for utvikling av PP-tjenestens praksis, både gjennom overføring av forskningsbasert kunnskap og gjennom begrunnet praksis i lokal kontekst med forskning.

Bidragsytere

Bent Cato Hustad

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Bent-Cato Hustad
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet

Ingrid Fylling

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
1 - 2 av 2