I prosjektet CritLit (Kritisk literacy i en digital and global tekstverden) vil praksislærere, lærerstudenter på masternivå og forskere sammen finne ut hvordan man gjennom norskfaget kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og skrivere.
Dagens globale og digitale tekstverden krever økt kritisk bevissthet om tekstene man omgås, og om hvordan tekster skaper virkelighetsbilder, om kildebruk og uklare grenser mellom kommersielle og ikke-kommersielle tekster. I skolens nye læreplan er kritisk tenkning sentralt, og «kritisk tilnærming til tekst» er et kjerneelement i norskfaget. Samtidig har vi for lite forskningsbasert kunnskap om hvordan vi kan styrke elevens kritiske lese- og skriveferdigheter. Dette er bakgrunnen for CritLit, som har som mål å kartlegge og utvikle arbeidsmåter og læringsverktøy som kan styrke elevenes kritiske tekstkompetanse.
USN er prosjekteier, med Universitetet i Agder (UiA) og Australian Catholic University (ACU) som partnere. Forskere ved USN og UiA skal samarbeide med praksislærere og lærerstudenter i sine regioner. I tillegg vil en forsker fra Institute for Learning Sciences & Teacher Education, ACU, bidra med erfaringer fra internasjonal forsking og pedagogisk praksis innen kritisk literacy.
Første fase i prosjektet vil kartlegge hvordan arbeidet med kritisk lesing og tekstskaping foregår i skolen i dag, og hvordan elever praktiserer kritiske tilnærminger som del av skolearbeidet. Den andre fasen handler om utvikling og utprøving av nye arbeidsmåter og læringsverktøy. I den siste fasen skal man vurdere læringsutbyttet til elevene som har deltatt i prosjektet, og hvordan arbeidet har vært med på å utvikle skolenes og lærerutdanningens praksiser.
Resultatene fra CritLit-prosjektet vil gi et sterkere forskningsbasert grunnlag for å utvikle arbeidet med kritisk literacy i ungdomsskolen og i lærerutdanninga. Det vil også styrke samarbeidet mellom skoler og lærerutdanning, og gi gjensidig kompetanseutvikling.