Cristin-prosjekt-ID: 2063210
Sist endret: 30. april 2024, 11:24

Cristin-prosjekt-ID: 2063210
Sist endret: 30. april 2024, 11:24
Prosjekt

PolkaNorski Polish and Norwegian language and world knowledge development in mono- and multilingual children

prosjektleder

Ewa Haman
ved Uniwersytet Warszawski

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Uniwersytet Warszawski

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 14.850.000
  • The EEA and Norway Grants Fund for Regional Cooperation
    Prosjektkode: PL-Basic Research-0024

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Språkvitenskapelige fag

Emneord

Barns språkutvikling • Flerspråklighet • Flerkulturell oppvekst

Kategorier

Prosjektkategori

  • Grunnforskning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 5. juni 2020 Slutt: 1. april 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

PolkaNorski Polish and Norwegian language and world knowledge development in mono- and multilingual children

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet undersøker utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge, sammenligna med majoritetsspråklige barn i Polen og Norge.

Prosjektet skal undersøke forholdet mellom barns språkferdigheter, kunnskap om verden og det språklige, kulturelle og pedagogiske miljøet de vokser opp i. Vi følger flerspråklige polsk-norske barn og majoritetsspråklige norske og polske barn i alderen 0-6 år gjennom fire underprosjekter.

I det første underprosjektet kartlegges barnas språkutvikling ved hjelp av polske og norske versjoner av spørreskjemaet MacArthur-Bates CDI og ordforrådstesten CLT. Vi vil følge en gruppe barn longitudinelt for å undersøke både språklig utvikling og endring i språkdominans over tid. Prosjektet vil også resultere i én- og flerspråklige normer for begge verktøy.

Målet med det andre underprosjektet er å sammenligne ordprosessering hos én- og flerspråklige barn. Ved hjelp av EEG vil vi studere hjerneaktiviteten hos toåringer som får se bilder og høre ord som passer eller ikke passer sammen. Et år senere vil vi undersøke om resultatene fra eksperimentet kan forutsi språkutviklinga deres.

Det er kulturelle forskjeller i synet på naturen mellom norske og polske foreldre og mellom norske og polske barnehager. I det tredje underprosjektet følger vi barn longitudinelt for å se hvor tett kunnskap om verden henger sammen med utvikling av språk, og hva forholdet til naturen har å si for språkferdigheter og verdenskunnskap. Ved å studere majoritetsspråklige barn i Polen og Norge og barn av polske innvandrere i Norge, håper vi å kunne si noe om rollen til familien på den ene sida og barnehagen på den andre i utviklingen av barns kunnskap og ordforråd om naturen.

Det fjerde underprosjektet er en intervensjonsstudie. Barns språkutvikling starter allerede før fødselen, og det er mye som tyder på at foreldres holdninger og kunnskap om hvordan man kan skape et godt språkmiljø, spiller en stor rolle for barns språkutvikling. I denne studien vil vi rekruttere vordende polske foreldre som bor i Norge. Halvparten av foreldrene blir invitert til et kurs om barns utvikling generelt, og den andre halvparten blir invitert til et kurs om barns språkutvikling og hvordan de kan samhandle med og snakke til babyen sin. På denne måten kan vi finne ut av om det er noen sammenheng mellom flerspråklige foreldres holdninger til og kunnskap om språk og barns språkutvikling.

Vitenskapelig sammendrag

The project concerns the development of language skills and world knowledge in Polish-Norwegian multilingual children and their monolingual peers in Poland and Norway. We aim at investigating the relations between children’s language skills, their world knowledge and the features of their linguistic andeducational environment. In particular, we focus on the development of vocabulary and knowledge of the livingworld in children aged 2;0-5;11. 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ewa Haman

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Uniwersytet Warszawski

Michelle Jennifer White

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Center for Multilingualism in Society across the Lifespan ved Universitetet i Oslo

Monika Ewa Stapor

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Nina Gram Garmann

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Center for Multilingualism in Society across the Lifespan ved Universitetet i Oslo

Franziska Maria Köder

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Center for Multilingualism in Society across the Lifespan ved Universitetet i Oslo
1 - 5 av 11 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Språkutviklingen til barn som lærer polsk og norsk og litt om kulturforskjeller mellom Polen og Norge. Spredte funn fra PolkaNorski og StarWords.

Tengesdal, Eirik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Garmann, Nina Gram. 2024, Seminar for norskseksjonen. OSLOMET, UIOFaglig foredrag

Inter-individual differences in brain activity patterns during semantic incongruence processing: An EEG study.

Ogonowska, Wiktoria; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Lozano, Itziar; Fryzowska, E; falkiewicz, Natalia; Dynak, Agnieszka; Tomalski, Przemysław; Ribu, Ingeborg Sophie Bjønness; Köder, Franziska Maria; Garmann, Nina Gram mfl.. 2023, NeuroCog 2023. OSLOMET, UIOPoster

Development of the Neural Correlates Underlying Semantic Processing in Toddlerhood: Changes in the N400 and Theta Power.

falkiewicz, Natalia; Lozano, Itziar; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Fryzowska, E; Ogonowska, Wiktoria; Dynak, Agnieszka; Tomalski, Przemysław; Ribu, Ingeborg Sophie Bjønness; Köder, Franziska Maria; Garmann, Nina Gram mfl.. 2023, NeuroCog 2023. OSLOMET, UIOPoster

The role of attention to the mouth of talking faces for vocabulary skills during toddlerhood: does language familiarity still matter?

Lozano, Itziar; Ribu, Ingeborg Sophie Bjønness; Szmytke, M; Laudaska, Z; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Köder, Franziska Maria; falkiewicz, Natalia; Ogonowska, Wiktoria; Fryzowska, E; Rummelhoff, Cecilie mfl.. 2023, BabyLab Conference. OSLOMET, UIOPoster

Exploring mechanisms of early language development through cross-lab studies: challenges and opportunities.

Lozano, Itziar; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Ribu, Ingeborg Sophie Bjønness; Dynak, Agnieszka; Tomalski, Przemysław; Köder, Franziska Maria; Garmann, Nina Gram; Haman, Ewa. 2023, AMLAP 2023 - Architecture and Mechanisms for LAnguage Processing. OSLOMET, UIOPoster
1 - 5 av 32 | Neste | Siste »