Kritisk tenkning er nytt i skolen, og sammen skal forskere og lærere konkretisere hva kritisk tenking innebærer og hvordan man kan jobbe med det. I det flerfaglige prosjektet KriT har vi som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Høsten 2020 skal det fornyede læreplanverket (LK20) tre i kraft i norsk skole, med kritisk tenkning i alle fag på alle trinn. Formålet med revisjonen er å fornye fagene på en slik måte at innholdet reflekterer kravene som stilles i dagens samfunn, der et stadig sterkere mediepress og informasjonsflyt kan gjøre dagens barn og unge sårbare.
I KriT skal vi undersøke hvordan lærere kan bruke nyheter og barnelitteratur som innganger til kritisk tenkning. Som et ledd i dette skal vi i samarbeid med NRK produsere nyheter for de minste elevene og finne egnede bøker med Norsk Barnebokinstitutt. Vi skal også undersøke karakteristiske trekk ved samtaler som fremmer kritisk tenkning og utvikle kjennetegn ved kritisk tenkning fra 1.-7. trinn. Vi skal jobbe for å stryke elevenes egen argumentasjon og evne til å vurdere argumentasjon i tekster og bilder. Videre skal vi undersøke hvordan lærere kan arbeide med kritisk tenkning i flerspråklige elevgrupper.
KriT vil anvende en design-basert forsknings metode, noe som innebærer at forskningen vil
foregå i sykluser. Hver syklus består av utvikling av didaktiske prinsipper for kritisk tenkning, utvikling og utprøving av undervisningsressurser samt datainnsamling og dataanalyse. Forskning og erfaring fra én syklus vil bidra til videreutvikling i neste syklus.
Prosjektets mål er å utvikle undervisningsressurser for kritisk tenkning. Disse vil bli fortløpende presentert på KriT-bloggen. Her vil lærere, forskere og foreldre kunne benytte seg av våre erfaringer fra prosjektet; de vil møte undervisningsopplegg som er prøvd ut, og de vil se hvordan barnelitteratur og nyheter kan brukes innenfor og utenfor klasserommet.