Sammendrag
Sosiovitenskapelige problemstillinger kan være en fin arena for klasseromssamtaler som fremmer kritisk tenkning i naturfag. I denne studien ser vi på hvordan nyheter rundt bærekraftsproblemstillinger kan brukes som en del av undervisningen for å fremme kritisk tenkning i barneskolen. Forskningsspørsmålene vi stiller er 1) Hva slags typer sosiovitenskapelig argumentasjon bruker elevene når de snakker om bærekraftspørsmål? 2) Hvilke bærekraftsdimensjoner inkluderes i elevenes argumentasjon?
Begrepet sosiovitenskapelig argumentasjon kommer fra Sadler et al. (2007), som introduserer fire kompetanser elevene trenger for å vurdere sosiovitenskapelige problemstillinger: Anerkjenne kompleksiteten, se på temaer fra ulike perspektiver, forstå at mulige løsninger er gjenstand for videre forskning, og å vise skeptisisme i møte med potensielt partisk informasjon. Disse fire dimensjonene er videreutviklet i SEE-SEP-modellen (Christenson et al., 2012), som vektlegger at sosiovitenskapelig argumentasjon inkluderer både faglig innhold, verdier og personlige erfaringer.
Studien er en del av KriT-prosjektet som fokuserer på hvordan kritisk tenkning på barnetrinnet kan utvikles gjennom bruk av bildebøker og nyheter. I dette arbeidet er datagrunnlaget leksjonsplaner og video-opptak fra fem undervisningsopplegg i ni ulike klasserom (3.-7. trinn) i to barneskoler. Dataene ble analysert med en teoribasert innholdsanalyse (Hsieh & Shannon, 2005). Det analytiske rammeverket er en modifisert versjon av SEE-SEP-modellen.
Resultatene indikerer at elevene argumenterer basert på flere ulike dimensjoner, både gjennom ulike sosiovitenskapelige resonnementer og bærekraftsdimensjoner. Også de yngste elevene kan vise en relativt bred forståelse for sosiovitenskapelige bærekraftstemaer, slik at det ikke er noen grunn til å vente med å introdusere slike temaer.
Kilder
Christenson, N., Chang Rundgren, S.-N., & Höglund, H.-O. (2012). Using the SEE-SEP model to analyze upper secondary students’ use of supporting reasons in arguing socioscientific issues. Journal of Science Education and Technology, 21, 342-352.
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
Sadler, T. D., Barab, S. A., & Scott, B. (2007). What Do Students Gain by Engaging in Socioscientific Inquiry? Research in Science Education, 37(4), 371-391
Vis fullstendig beskrivelse