Cristin-resultat-ID: 2198359
Sist endret: 18. november 2023, 11:55
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2023

"Vi kan jo ikke ha fotballer av metall" - kritisk tenkning i bærekraftsproblemstillinger på barnetrinnet

Bidragsytere:
  • Inger Kristine Jensen
  • Kirsti Marie Jegstad
  • Charlotte Aksland og
  • Kristin Torjesen Marti

Presentasjon

Navn på arrangementet: Hell-seminaret
Sted: Værnes
Dato fra: 15. november 2023
Dato til: 16. november 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: Nasjonalt netterverk for naturfagutdanning/Naturfagsenteret

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2023

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Emneord

Kritisk tenkning • Sosiovitenskapelige spørsmål

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

"Vi kan jo ikke ha fotballer av metall" - kritisk tenkning i bærekraftsproblemstillinger på barnetrinnet

Sammendrag

Sosiovitenskapelige problemstillinger kan være en fin arena for klasseromssamtaler som fremmer kritisk tenkning i naturfag. I denne studien ser vi på hvordan nyheter rundt bærekraftsproblemstillinger kan brukes som en del av undervisningen for å fremme kritisk tenkning i barneskolen. Forskningsspørsmålene vi stiller er 1) Hva slags typer sosiovitenskapelig argumentasjon bruker elevene når de snakker om bærekraftspørsmål? 2) Hvilke bærekraftsdimensjoner inkluderes i elevenes argumentasjon? Begrepet sosiovitenskapelig argumentasjon kommer fra Sadler et al. (2007), som introduserer fire kompetanser elevene trenger for å vurdere sosiovitenskapelige problemstillinger: Anerkjenne kompleksiteten, se på temaer fra ulike perspektiver, forstå at mulige løsninger er gjenstand for videre forskning, og å vise skeptisisme i møte med potensielt partisk informasjon. Disse fire dimensjonene er videreutviklet i SEE-SEP-modellen (Christenson et al., 2012), som vektlegger at sosiovitenskapelig argumentasjon inkluderer både faglig innhold, verdier og personlige erfaringer. Studien er en del av KriT-prosjektet som fokuserer på hvordan kritisk tenkning på barnetrinnet kan utvikles gjennom bruk av bildebøker og nyheter. I dette arbeidet er datagrunnlaget leksjonsplaner og video-opptak fra fem undervisningsopplegg i ni ulike klasserom (3.-7. trinn) i to barneskoler. Dataene ble analysert med en teoribasert innholdsanalyse (Hsieh & Shannon, 2005). Det analytiske rammeverket er en modifisert versjon av SEE-SEP-modellen. Resultatene indikerer at elevene argumenterer basert på flere ulike dimensjoner, både gjennom ulike sosiovitenskapelige resonnementer og bærekraftsdimensjoner. Også de yngste elevene kan vise en relativt bred forståelse for sosiovitenskapelige bærekraftstemaer, slik at det ikke er noen grunn til å vente med å introdusere slike temaer. Kilder Christenson, N., Chang Rundgren, S.-N., & Höglund, H.-O. (2012). Using the SEE-SEP model to analyze upper secondary students’ use of supporting reasons in arguing socioscientific issues. Journal of Science Education and Technology, 21, 342-352. Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288. Sadler, T. D., Barab, S. A., & Scott, B. (2007). What Do Students Gain by Engaging in Socioscientific Inquiry? Research in Science Education, 37(4), 371-391

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Inger Kristine Jensen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kirsti Marie Jegstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Charlotte Aksland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kristin Torjesen Marti

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4